PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Pragmatika pro učitele 1. stupeň ZŠ II - OK0603249
Anglický název: Pragmatics for the Teachers of the First Grade of Basic School II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Neslučitelnost : O01303249
Prerekvizity : OK0603106, OK0603118
Záměnnost : O01303249
Je prerekvizitou pro: OK0603149
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Manipulativní princip verbální komunikace. Manipulace dětmi nižšího školního věku. Zneužívání dětí pro manipulaci rodiči. Etika argumentace. Pragmatická stránka diskurzu. Didaktické využití pragmatiky. Gender ve třídním kolektivu, asertivní chování, neverbální komunikace. Výuka těchto témat na základní škole. Kulturní specifika v komunikaci. Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole"
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
Literatura

HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994.

CHEJNOVÁ, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.

CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK, 2010.

LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.

MACHOVÁ, S. - ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.




Gálik. S. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012.
Hausenblas, K.: Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105.
Hoffmannová, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209.
Jandová, E.: Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006.
Křivohlavý, J. - Mareš, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001.
Morris, Desmond: Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009.
Palenčárová, J.: Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006.
Praško, J. - Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
Požadavky ke zkoušce

Seminární práce Pragmatika pro učitele II

 

Pracovní list pro žáky 1. stupně ZŠ

Témata:

1) gender v komunikaci

2) manipulace v interpersonální komunikaci (nikoliv mediální)

3) kulturní specifika a mezikulturní komunikace

 

Student si vybere jedno z témat a vypracuje pracovní list pro žáky + pokyny pro učitele. K aktivitě je třeba vyplnit: cíl, průběh, pomůcky, čas trvání, účastníky

 

 

Další částí seminární práce je popsat tři situace a jejich vyústění:

1) kdy byl někdo slovně manipulován v interpersonální komunikaci

2) kdy vznikl, či mohl vzniknout  konflikt vlivem kulturních rozdílů komunikantů

3) kdy bylo registrováno genderově nekorektní verbální jednání

 

Doporučená literatura:

Chejnová, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha, PedF 2010

 

Nutno odevzdat vytištěné do konce května 2021

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
Sylabus

Studijní obor: učitelství 1.stupeň ZŠ
Kurz: Pragmatika II
Ukončení: zápočet
Cíl kurzu:
Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Smyslem kurzu je aplikace všech získaných poznatků při výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu bude bohatá demonstrace modelových situací nastávajících při jazykové komunikaci.
Požadavky k zápočtu:
Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole" 

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK