Předmět se zaměřuje na další rozvoj komunikativních dovedností. Zahrnuje proto poznatky z historie rétoriky, řečové figury a poučení o spisovné výslovnosti. Konkrétní obsah: Seminář navazuje na seminář Rétorika I, procvičuje a prohlubuje informace a dovednosti zde získané: V oblasti techniky řeči se soustředí na hlasová cvičení respirační, fonační a artikulační a na funkční využívání zvukových prostředků řeči k vyjádření komunikačního záměru mluvčího v mluveném projevů; související obsah: akcent na hlasovou hygienu jako prevence poruch hlasu; neverbální komunikace a podíl verbální a neverbální složky projevu na jeho dopad na posluchače a kounikační efekt; česká výslovnostní norma; rozvoj komunikačních dovedností jedince. V oblasti tvorby mluveného komunikátu: příprava a kompozice projevu včetně výběru vhodných jazykových prostředků vzhledem ke komunikačnímu záměru mluvčího, účastníky komunikace a komunikační situaci jako celku; komunikační zlozvyky; vedení dialogu se žáky; příprava aktivit pro rozvíjení komunikačních dovedností dětí mladšího školního věku. Bezpodmínečně se předpokládá řečový projev na úrovni rodilého mluvčího, v souladu s českými ortofonickými a ortoepickými pravidly.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (31.01.2019)
Developping communicative skills. History of rhetorics, principles, styles, speech figures.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (12.01.2017)
Literatura
Literatura Hájková, E.; Havlová, I. Kapitoly z didaktiky slohu. Praha: Karolinum, 1991.
Havlová, I.; Měchurová, A.; Štemberková, Š. Kapitoly z rétoriky: (pracovní texty pro budoucí učitele). Praha: Karolinum, 1991. Havránek, B.; Jedlička, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002.
Křivohlavý, J. Povídej, naslouchám. Praha: Návrat, 1993.
Křivohlavý, J. Neverbální komunikace. Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha: SPN, 1988.
Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.
Šimanovský, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002.
Špačková, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing, 2003.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (31.01.2019)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k zápočtu: řečnická cvičení v souladu s požadavky vyučujících zadanými na začátku semestru.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (31.01.2019)
Sylabus
Požadavky k zápočtu: Praktické výstupy dle požadavků vedoucí semináře.
Obsah: Rozvíjení komunikativních dovedností. Mluvní a řečnická cvičení. Technika řeči. Komunikace ve škole s přihlédnutím k specifickým potřebám dětí mladšího školního věku.
Cíl: Cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z fonetiky a techniky řeči za dodržování české výslovnostní normy.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (31.01.2019)