|
|
|
||
Modelové druhy rostlin a živočichů a jejich zařazení do systému. Práce s atlasy a klíči. Environmentální senzitivita a její budování v přírodním prostředí. Přírodovědná vycházka. Význam pobytu v přírodním prostředí pro zdravý rozvoj žáků. Základy dendrometrie. Jak založit herbář, jak založit sbírku přírodnin, přírodovědná fotografie, přírodovědná kresba.
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
|
|
||
Kurz je učen učitelkám na prvním stupni ZŠ. Jeho základním cílem je motivace k pozorování a poznávání druhů. Dalším cílem je ujasnit význam pobytu v přírodním prostředí pro rozvoj environmentální senzitivity, motivovat pro pozorování a rozlišování základních druhů živočichů a rostlin. Naučit se vybraným metodám. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
|
|
||
Povinná literatura: Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. 1. Vyd. ISBN 978-80-7290-805-9. Jančaříková, K. Vycházka za stromy in Strculová, V. (ed.). Environmentální výchova : Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Praha : Dr. Josef Raabe, 2011. 98s. ISBN 978-80-86307-76-3. Doporučená literatura Řehák, B. Vycházky do přírody. 1. vyd. Praha : SPN, 1968. 244s. Pozn.: Pro potřeby učitele biologie resp. přírodovědy. Velmi jedinečná příručka podle níž lze organizovat devět typů vycházek. ISBN neuvedeno. Jančaříková, K. Geologická vycházka. In 21. aktualizace publikace Svět průřezových témat pro 1. stupeň ZŠ, vydání listopad 2011, ISSN 1802-3460. Jančaříková, K. Velká zimní výprava za ztraceným deníkem. In 20. aktualizace Radce předškolního vzdělávání pro celý rok, vydání prosinec 2011, ISSN 1802-817. Doporučené atlasy a klíče k určování Buchar, J., Ducháč, V., Hůrka, K., Lellák, J., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Praha. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
|
|
||
Metody výuky závisí na rozvrhu. Obvykle se snažíme výuku realizovat formou přírodovědné vycházky. Pokud je výuka v rozvrhu nasazena tak, že to není možné, tak je výuka vedena iiteraktivní metodou za pomoci obrazové dokumentace a modelů. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
|
|
||
Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem: 1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání (realizace zadané přírodovědné vycházky s žáky prvního stupně či skupinou dětí přiměřeného věku). Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vučujícícho, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. Přírodovědnou vycházku studetn zrealizuje a podle pokynů popíše a odevzdá nejpozději 14 dnů před koncem nejbližšího zkouškového období. 2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání (realizace zadané přírodovědné vycházky s žáky prvního stupně či skupinou dětí přiměřeného věku). Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli příromní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem, bude nabídnuta možnost přezkoušení z probrané látky ve třech termínech určených vyučujícím. Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
|