V druhém semestru tohoto předmětu budeme probírat prenatální a postnatální ontogenezi, vývojové poruchy a základy první pomoci. Zaměříme se i na základy genetiky a její využití při zjišťování geneticky podmíněných vrozených vývojových poruch.
Poslední úprava: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2012)
Literatura
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.
PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.
ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.
ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.
ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.
MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha 1985
Poslední úprava: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2012)
Požadavky ke zkoušce
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.
Zápočet:
docházka na blokovou výuku
nebo
seminární práce dle zadání
Zkouška:
písemná formou testu (otevřené a uzavřené otázky)
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (04.02.2018)
Sylabus
V tomto předmětu budou probírány následující tématická bloky:
Prenatální vývoj: gametogeneze a její poruchy, oplodnění vajíčka, nidace, embryonální období, období organogeneze, fetální období, placenta - vznik a funkce
Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence, příklady hlavních faktorů, které mohou způsobit vznik vrozených vývojových vad (infekční - TORCH, léky, drogy, kouření, alkohol (FAS), nemoci matky, vícečetná těhotenství)
Perinatální období: konec fetálního období, porod, poporodní adaptace, role matky při těchto adaptacích, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika (screeningové vs. diagnostické vyšetření, ultrazvukové vyšetření, choriocentéza, amniocentéza, fetoskopie, placentocentéza, kordocentéza, APGAR)
Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta a pubertální růstový spurt, první (a druhá) proměna postavy, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka, Karlbergův model růstu (ICP křivka), sekulární trend a změny tempa ontogeneze během posledních dekád
První pomoc: základy kardiopulmonální resuscitace, BLS (basic life support) u dospělých a u dětí, zástava krvácení
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (05.01.2020)