PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Vývojová biologie a zdravotní výchova II - OK0602117
Anglický název: Human ontogeny and health education II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Neslučitelnost : O01102002
Záměnnost : O01102002
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
V druhém semestru tohoto předmětu budeme probírat prenatální a postnatální ontogenezi, vývojové poruchy a základy první pomoci. Zaměříme se i na základy genetiky a její využití při zjišťování geneticky podmíněných vrozených vývojových poruch.
Poslední úprava: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2012)
Literatura

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.

ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.

MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha 1985

Poslední úprava: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2012)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.

Zápočet:

  • docházka na blokovou výuku

nebo

  • seminární práce dle zadání

Zkouška:

  • písemná formou testu (otevřené a uzavřené otázky)
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (04.02.2018)
Sylabus

V tomto předmětu budou probírány následující tématická bloky:

 

Prenatální vývoj: gametogeneze a její poruchy, oplodnění vajíčka, nidace, embryonální období, období organogeneze, fetální období, placenta - vznik a funkce

Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence, příklady hlavních faktorů, které mohou způsobit vznik vrozených vývojových vad (infekční - TORCH, léky, drogy, kouření, alkohol (FAS), nemoci matky, vícečetná těhotenství)

Perinatální období: konec fetálního období, porod, poporodní adaptace, role matky při těchto adaptacích, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika (screeningové vs. diagnostické vyšetření, ultrazvukové vyšetření, choriocentéza, amniocentéza, fetoskopie, placentocentéza, kordocentéza, APGAR)

Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta a pubertální růstový spurt, první (a druhá) proměna postavy, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka, Karlbergův model růstu (ICP křivka), sekulární trend a změny tempa ontogeneze během posledních dekád

První pomoc: základy kardiopulmonální resuscitace, BLS (basic life support) u dospělých a u dětí, zástava krvácení

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (05.01.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK