ZVK I
Stručná anotace předmětu:
Příroda a kultura, kultura a výtvarná kultura. Obecné problémy současné výtvarné kultury, její základní charakteristiky a
příčiny jejích radikálních vývojových proměn. Výtvarná kultura a výtvarné umění. Základy teorie umění a estetiky. Umění
jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho psychologické a
sociální aspekty.
ZVK II:
Geneze moderního umění jako reakce na umění 2 .poloviny 19.století. Vývojové etapy do 2.světové války, jejich základní
principy, tendence, uzlové body. Kvalitativní proměna "gramatiky", tektoniky a sémantiky výtvarných děl moderního umění.
Specifické problémy interpretace výtvarného uměleckého díla.
ZVK III:
Avantgardní umění po 2. světové válce. Prostředky a míra kvalitativního posunu. Existenciální a racionálně konstruktivní
proud, geometrická abstrakce, pop-art, proces minimalizace. Postmodernismus jako životní postoj.
Poslední úprava: KITZL8AP (28.02.2015)
Cíl předmětu
ZVK I: Cíl : Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné i aktuální problémy umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vztahu obrazového (vizuální) a verbálního vyjádření skutečnosti, jejího prožívání a reflektování.
ZVK II: Cíl : Přejít z náhledové roviny obecných problémů umění a estetiky do konkrétnho časově vymezeného období s důrazem na detailnější pohled a hlubší ponor do problematiky oboru. V protikladu k faktografickému pojetí tradičního "dějepisu umění" zaměřit pozornost na základní principy, tendence a uzlové body vývojových etap moderního umění v souvislosti s potřebou poznat a chápat umění doby, ve které žijeme. Zdůraznit kvalitativní proměny "?gramatiky" (výrazových prostředků), tektoniky (kompozice) a sémantiky (významové roviny) výtvarných děl moderního umění a jejich důsledky pro receptivní i produktivní výtvarné aktivity žáků. Dále rozvíjet dále funkční slovník učitele v komunikovaném hodnocení vybraných výtvarných děl a analýze stěžejních výtvarných problémů a tendencí.
ZVK III: Cíl : Základní aspekty cíle jsou totožné s disciplínou Základy výtvarné kultury II. Ve formě výuky se uplatňují seminární metody práce, které zdůrazňují samostatný aktivní přístup studentů ke studiu předložených problémů (tradiční forma realizovaná v učebně prostřednictvím prezentace reprodukcí uměleckých děl, a druhá, progresivní, před originály uměleckých děl v galeriích a na probíhajících výstavách současného umění českého i světového).
Poslední úprava: KITZL8AP (28.02.2015)
Literatura
Odborná literatura: BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9. BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. DEMPSEYOVÁ, A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart : Praha 2002. KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. 1.vydání. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2. RUHRBERG, SCHNECKERBUGER, FRICKEOVÁ, HONNEF: Umění 20. století, Slovart 2004. ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy. 1.vyd.. Praha: Práce, 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. THULLEROVÁ, g., Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Euromedia - Knižní klub 2007. 125 s ISBN 978-80-242-1998-1. WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění, Gasset : Praha, 2011. ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001.131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2019)
Požadavky ke zkoušce
Formy kontroly předmětu:
odevzdání seminární práce - písemná práce (min. 5 ns), vybrané téma z probrané látky - intepretace uměleckého díla ve vztahu k dobové kultuře a myšlenkovému kontextu a možnosti jeho přiblížení současnému divákovi, možnost jeho uplatnění v pedagogické praxi.
zkouška - diskuze nad vybraným tématem a zodpovězení doplňujících otázek a jedné otázky z další probrané látky
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2019)
Sylabus
ZVK I: Obsah - klíčová slova:: Kultura, výtvarná kultura, výtvarné umění, jeho role, smysl a význam v dnešní kultuře.Umění volné, užité, design, architektura. Umění jako výraz, jazyk, prostředek komunikace. Druhy a typy výtvarného umění, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla. ZVK II: Obsah - klíčová slova: Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, racionálně formový proud, výrazově symbolický proud ZVK III: Obsah - klíčová slova: Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, existenciální proud, racionální proud
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2019)
Podmínky zakončení předmětu
seminární práce - písemná práce (min. 5 ns), vybrané téma z probrané látky - intepretace uměleckého díla ve vztahu k dobové kultuře a myšlenkovému kontextu a možnosti jeho přiblížení současnému divákovi, možnost jeho uplatnění v pedagogické praxi.
zkouška - diskuze nad vybraným tématem a zodpovězení doplňujících otázek a jedné otázky z další probrané látky