PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Základy výtvarné kultury I, II, III - OK0421211
Anglický název: Introduction to Art and Culture I,II,III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Vyučující: Bc. Karina Kottová, M.A.
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
ZVK I Stručná anotace předmětu: Příroda a kultura, kultura a výtvarná kultura. Obecné problémy současné výtvarné kultury, její základní charakteristiky a příčiny jejích radikálních vývojových proměn. Výtvarná kultura a výtvarné umění. Základy teorie umění a estetiky. Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho psychologické a sociální aspekty. ZVK II: Geneze moderního umění jako reakce na umění 2 .poloviny 19.století. Vývojové etapy do 2.světové války, jejich základní principy, tendence, uzlové body. Kvalitativní proměna "gramatiky", tektoniky a sémantiky výtvarných děl moderního umění. Specifické problémy interpretace výtvarného uměleckého díla. ZVK III: Avantgardní umění po 2. světové válce. Prostředky a míra kvalitativního posunu. Existenciální a racionálně konstruktivní proud, geometrická abstrakce, pop-art, proces minimalizace. Postmodernismus jako životní postoj.
Poslední úprava: KITZL8AP (28.02.2015)
Cíl předmětu

ZVK I:
Cíl : Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné i aktuální problémy umění a estetiky
a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty
o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním
zřetelem na schopnost vztahu obrazového (vizuální) a verbálního vyjádření skutečnosti, jejího prožívání a reflektování.

ZVK II:
Cíl : Přejít z náhledové roviny obecných problémů umění a estetiky do konkrétnho časově vymezeného období s důrazem na detailnější pohled a hlubší ponor do problematiky oboru.
V protikladu k faktografickému pojetí tradičního "dějepisu umění" zaměřit pozornost na základní principy, tendence a uzlové body vývojových etap moderního umění v souvislosti
s potřebou poznat a chápat umění doby, ve které žijeme. Zdůraznit kvalitativní proměny "?gramatiky" (výrazových prostředků), tektoniky (kompozice) a sémantiky (významové roviny) výtvarných děl moderního umění a jejich důsledky pro receptivní i produktivní výtvarné aktivity žáků. Dále rozvíjet dále funkční slovník učitele v komunikovaném hodnocení vybraných výtvarných děl a analýze stěžejních výtvarných problémů a tendencí.

ZVK III:
Cíl : Základní aspekty cíle jsou totožné s disciplínou Základy výtvarné kultury II. Ve formě výuky se uplatňují seminární metody práce, které zdůrazňují samostatný aktivní přístup studentů ke studiu předložených problémů (tradiční forma realizovaná v učebně prostřednictvím prezentace reprodukcí uměleckých děl, a druhá, progresivní, před originály uměleckých děl v galeriích a na probíhajících výstavách současného umění českého i světového).

Poslední úprava: KITZL8AP (28.02.2015)
Literatura

Odborná literatura:
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s.
DEMPSEYOVÁ, A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart : Praha 2002.
KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. 1.vydání. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
RUHRBERG, SCHNECKERBUGER, FRICKEOVÁ, HONNEF: Umění 20. století, Slovart 2004.
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy. 1.vyd.. Praha: Práce, 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
THULLEROVÁ, g., Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Euromedia - Knižní klub 2007. 125 s ISBN 978-80-242-1998-1.
WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2.
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění, Gasset : Praha, 2011.
ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001.131 s. ISBN 80-7254- 194-3.

Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2019)
Požadavky ke zkoušce

Formy kontroly předmětu:

odevzdání seminární práce - písemná práce (min. 5 ns), vybrané téma z probrané látky - intepretace uměleckého díla ve vztahu k dobové kultuře a myšlenkovému kontextu a možnosti jeho přiblížení současnému divákovi, možnost jeho uplatnění v pedagogické praxi.

zkouška - diskuze nad vybraným tématem a zodpovězení doplňujících otázek a jedné otázky z další probrané látky

Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2019)
Sylabus

ZVK I:
Obsah - klíčová slova:: Kultura, výtvarná kultura, výtvarné umění, jeho role, smysl a význam v dnešní kultuře.Umění volné, užité, design, architektura. Umění jako výraz, jazyk, prostředek komunikace. Druhy a typy výtvarného umění, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla.
ZVK II:
Obsah - klíčová slova: Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, racionálně formový proud, výrazově symbolický proud
ZVK III:
Obsah - klíčová slova: Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, existenciální proud, racionální proud

Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2019)
Podmínky zakončení předmětu

seminární práce - písemná práce (min. 5 ns), vybrané téma z probrané látky - intepretace uměleckého díla ve vztahu k dobové kultuře a myšlenkovému kontextu a možnosti jeho přiblížení současnému divákovi, možnost jeho uplatnění v pedagogické praxi.

zkouška - diskuze nad vybraným tématem a zodpovězení doplňujících otázek a jedné otázky z další probrané látky

Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (04.02.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK