|
|
|
||
Cílem kurzu je představit základní terminologii a dílčí tematické oblasti psychologie handicapu. Konkrétně se kurz zaměří na psychologickou problematiku dětí se zdravotním postižením, postoje veřejnosti vůči postiženým jedincům, socializaci postižených dětí, rodinný kontext postižení, problematiku vzdělávání postiženého jedince ve vztahu k typu a stupni postižení, osobnosti, rodině a širším společenským vlivům, pracovní a společenské uplatnění a partnerské vztahy jedinců s handicapem. Zvláštní pozornost bude věnována problematice specifických poruchy učení ve školské praxi. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
I.-V. okruh · DSM III - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Americké psychiatrické společnosti. Praha, VÚP Bohnice, Zprávy sv. 74 1989. · Hadj Moussová, Z.: Postoje učitelů k integraci postižených. Speciální pedagogika, 4, 102 - 115. · Jesenský, J.: Prostor pro integraci. Comenia Consult, Praha 1993. · Koluchová, J. a kol.: Přehled patopsychologie dítěte. Praha, SPN 1989. · Kotasová, J.: Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc, Hanex 2000. · Langmeier, J. - Balcar, K. - Špitz, J.: Dětská psychoterapie. Praha, Avicenum 1991. · Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. · Matějček, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992. · Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995. · Prekopová, J. - Schweizerová, Ch.: Neklidné dítě. Praha, Portál 1995. · Průcha, J. - Walterová, E. - Mareš, J.: Pedagogický slovník, Praha, Portál 1995. · Říčan, P., Krejčířová a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 1997. · Syřišťová, E. a kol.: Normalita osobnosti. Praha, Avicenum 1972. · Vágnerová, M. a kol.: Patopsychologie dítěte pro speciální pedagogy. Praha, SPN 1988. · Vágnerová, M. - Hadj Moussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, UK 1992, Liberec, TU 1997 · Vágnerová, M.: Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha, UK 1993. · Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte předškolního věku. Praha, HTF 1995. · Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, UK HTF 1995. · Vágnerová, M.: Psychologie problémových dětí a mládeže. Liberec, TU 2000. · Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999. · Vavrdová, H. a kol.: Speciální psychologie pro učitelství 1. st. ZŠ a vychovatelství. Praha, SPN 1986. · Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.
VI. okruh · Matějček, Z.: Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995. · Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál l997 (upravené a rozšířené vydání z r. 2001). · Jucovičová, D. - Žáčková, H.: Metody hodnocení a tolerance dětí se specifickými poruchami učení a chování. Praha, D+H 1996 · Kucharská, A.(red.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1996. Praha, Portál 1997. (Sborník l997/98. Praha, Portál l998, Sborník l999. Praha, Portál l999. Sborník 2000. Praha, Portál 2000), Sborník 2005 (IPPP ČR) · Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995. · Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997. · Zelinková, O. Poruchy učení. Praha, Portál 1994, 2003. Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika, individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2003 Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)
|
|
||
1. Základní terminologie v oblasti psychologie handicapu, zejm. z hlediska školské legislativy. 2. Psychologická problematika dětí se zdravotním postižením: ñ Osobnost postiženého žáka, vrozené a získané postižení, přístupy k žákům se ZP ñ Vývoj postiženého dítěte - obecné zákonitosti, psychický vývoj postiženého dítěte v předškolním věku, v mladším školním věku, puberta a dospívání, specifické rysy osobnosti postiženého, vztah postižení a složek osobnosti 3. Postoje veřejnosti vůči postiženým jedincům (složky postojů, historie, současný stav). 4. Socializace postižených dětí, problematika vzdělávání postiženého jedince ve vztahu k typu a stupni postižení, osobnosti, rodině, širším společenským vlivům, školní docházka (speciální školství vs. integrace), pracovní a společenské uplatnění, partnerské vztahy. 5. Rodinný kontext postižení: reakce rodičů na postižení, vyrovnávání se s postižením, závislost příčin postižení a rodičovských postojů, rodina jako jeden ze zdrojů problémů (psychická deprivace a subdeprivace, nevhodné působení rodiny - CAN, sociokulturní handicap). 6. Specifické poruchy učení ve školské praxi: základní pojmy, jednotlivé typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie): vždy klinický obraz, tolerantní přístupy a pedagogické vedení žáka s daným typem SPU, hodnocení a klasifikace, rozvíjející a nápravná cvičení. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)
|
|
||
Zápočet: materiálová práce (dle výběru ze tří možností) 1) Kazuistika dítěte školního věku s některým z typů handicapu (s vlastním rozborem, případně doplněno analýzou zprávy z ped. psych. vyšetření) 2) Teoretická práce (kompilační, minimálně s použitím 3 titulů) - vzdělávání dítěte s některým z typů handicapu 3) Vypracování přehledu poradenských a klinických zařízení, která v daném regionu ZŠ praktikují a se kterými může ZŠ spolupracovat (t. PPP, SPC, logopedická péče, kliničtí psychologové, nezisková poradenská zařízení aj.) - kromě adresy též jak se klienti k péči hlásí, co je hlavní náplní činnosti zařízení... využít webových stránek, letáků nabízejících služby, informací z PPP aj. ) Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)
|