PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Poruchy učení - OK0413206
Anglický název: Learning Disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: 40 / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Literatura

Dooručená odborná literatura :
KUCHARSKÁ, A.: Riziko dyslexie. Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách.  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014- zejména kap. 1. – 4. 

MERTIN, v., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení- od stanovení diagnostických kritérií  k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha, IPPP 2007.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ , G. : Vývoj jazykových schopností. Grada Praha 2014. - kapitola 7. a 8. (Gramotnost a Poruchy jazykového vývoje)

Monotématické číslo časopisu Pedagogika s titulem Počáteční gramotnost. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 1-2 /2012.

KREJČOVÁ,L.  a kol. Specifické poruchy učení. Praha, Edika, 2014.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.

POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha, Portál 2010.

JUCOVIČOVÁ, D , ŽÁČKOVÁ, H.  Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha, Portál 2008.

MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Praha, Karolinum 2006.

MERTIN, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.

KUCHARSKÁ, A , POKORNÁ, D., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Třístupňový model péče. Praha IPPP 2014. 

Hulme, ch., Snowling, M. Developmenal disorders of language, learning and cognition. Willey- Balckwell. Chichester. 2009.

 

další studijní materiály jsou  součástí studijních opor kurrzu v Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2094#section-6

Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2016)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky k zápočtu.

docházka v blokových setkáních ( případně po řádné omluvě náhradní forma atestace) a zpracování seminární práce na zadané téma.Téma seminární práce je uveřejněno v Moodle studijních oporách tohoto kurzu.

 

Požadavky ke zkoušce:

Písemný test znalostí s vyhodnocením kolokviální formou, zpracování a odevzdaní seminární práce.

Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (07.01.2018)
Sylabus

Struktura blokových setkání:

1. Systém péše o děti s SPU

2. Poruchy vývoje čtenářských a pisatelských dovedností- teoretické zakotvení a konkrétní příklady.

2. Intervence v oblasti poruch čtení a psaní vč.  intervencí v oblasti fonologických schopnopstí dítěte.

4. Reflexe písemných prací a písemná zkouška

Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2016)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK