Skladba a její různá pojetí - syntax závislostní valenční a nevalenční. Věta a výpověď, základ věty. Syntaktické vztahy zmnožení a dominace. Základové a nezákladové větné členy. Souvětí. Text. Odchylky od pravidelné větné stavby. Stylistika - slohotvorní činitelé, funkční komunikativní oblasti spisovné češtiny, stylistika jazykových prostředků. Důraz je kladen na praktické stylistické dovednosti a metody výuky větné skladby a tvorby souvislých textů.
Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (29.02.2016)
The syntactic domain as a part of linguistics. Formal and semantic approach to syntax. Valency. Sentence vs. utterance. Syntactic relations and different ways of their expressing. Elementary syntactic units. Sentence elements. Complex sentences and text. Style and stylistics. Factors and language means. Genres.
Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (29.02.2016)
Literatura
Brabcová, R.: Čeština našich dní. Praha 1996
Černá, M. - Hájková, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.
Hájková, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.
Hubáček, J.: Český jazyk pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1991
Hubáček, J. - Jandová, E. - Svobodová, J.: Čeština pro učitele. VADE MECUM 1998.
Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.
Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (29.02.2016)
Sylabus
Název předmětu: Český jazyk II s didaktikou II
Počet hodin kurzu / semestr: 16
Požadavky k zápočtu:
a) Test z probíraného syntaktického učiva.
b) Tvorba modelového textu k zadanému slohovému utvaru a jeho prezentace na semináři.
Cíl kurzu:
Studenti
* si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,
* budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,
* pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti,
* zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích,
* budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci.
Obsah kurzu:
Věta
* skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice
* větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk
* větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby
Od věty k textu
* spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění
* aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu
* komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné
Text
* slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky