PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Základy přírodních věd - OK0402108
Anglický název: Introduction to science in preschool education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Základy přírodních věd 1. Vliv pedagogických teorií (na vyučování přírodních věd či realizaci přírodovědných aktivit. Konkrétně se jedná o teorie učení (behaviorismus, strukturalismus, konstruktivismus, konektivismus, teorie didaktických situací), Watson, Skinner a další, vývojové teorie (Piaget, Vygotskij, Piagetovy experimenty), teorie inteligence (g-Inteligence, Teorie rozličných inteliencí, fluidní inteligence) 4. Přístupy k vyučování přírodovědných předmětů (induktivní x deduktivní, paradigmatický x narativní, systémový x projektový aj.) 5. Problematika odcizování přírodě a generačních změn (generace Z a alfa) 6. Propojení přírodních věd a environmentální výchovy. Postavení přírodních věd v RVP. Seznámení se se základními didaktickými pravidly a postupy práce s předškolními dětmi (názor, pozorování, pokus). Dobré otázky. Badatelská metoda. Narativní metoda. Bezpečnost práce. Seznámení s literaturou. Propojení s environmentální výchovou. Zkušenosti z výuky.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (11.02.2019)
Literatura

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších školních žáků

Kurz podpořen prezentacemi v Moodlu http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
Požadavky ke zkoušce

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
Sylabus -

Základy didaktiky a metodologie realizace přírodovědného vzdělávání a environmentální výchovyna prvním stupni ZŠ.

Teoretická část
1. Pedagogické teorie (behaviorismus, strukturalismus, konstruktivismus, konektivismus, teorie didaktických situací), Watson, Skinner a další
2. Vývojové teorie - Piaget, Vygotskij, Piagetovy experimenty
3. Teorie inteligence (g-Inteligence, Teorie rozličných inteliencí, fluidní inteligence)
4. Přístupy k vyučování přírodovědných předmětů (induktivní x deduktivní, paradigmatický x narativní, systémový x projektový aj.)
5. Problematika odcizování přírodě a generačních změn (generace Z a alfa)
6. SEVV - viz mapa na http://www.pavucina-sev.cz/

7. Propojení s PT environmentální výchova.

8. Seznámení s literaturou.

 

Aplikační část

Postavení přírodních věd v RVP.
Seznámení se se základními didaktickými pravidly a postupy práce s žáky 1. stupně (názor, pozorování, pokus). Dobré otázky. Badatelská metoda. Narativní metoda. Názor, pozorování, experiment, přírodovědné vycházky, naučné stezky, projekty, integrované tématické bloky zaměřené na přírodovědnou oblast, environmentální senzitivita, zákonitosti. Vybavení třídy, vybavení na vycházku. Bezpečnost. Nebezpečí na vycházce a jak jim předcházet.
Bezpečnost práce.

Praktická část

Zkušenosti z výuky.

 

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (13.02.2019)
Požadavky k zápisu

Nejsou žádné zvláštní požadavky k zápisu.

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK