|
|
|
||
Kurz geometrie je zaměřen na rozvoj kognitivních schopností, nikoliv na rozsah vědomostí. Tomuto cíli je plně podřízen obsah kurzu. Na základě experimentální činnosti jsou studenti vedeni k samostatnému objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů a rozvíjení geometrických představ. Některé mnohoúhelníky jsou poznávány a hlouběji studovány v prostředí čtverečkovaného papíru. Dále jsou studovány relační pojmy rovnoběžnost, kolmost, různoběžnost, shodnost (úseček, úhlů, útvarů), některá shodná zobrazení a míra geometrických útvarů. Nové poznatky jsou studovány i v jiných geometrických prostředích.
Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
Požadavky k získání zápočtu:
aktivní účast na seminářích, zisk alespoň 35 bodů celkem ze 2 písemných testů (max. 70 bodů), vypracování a včasné odevzdání dvou povinných domácích úkolů (max. bodový zisk 15 bodů), zisk alespoň 50 bodů Zdroje bodů:písemné práce - 75 b domácí úkoly - 10 b extra úkoly - neomezeně Forma a obsah extra úkolů budou vymezeny na prvním semináři. V případě, že student získá méně než 40 bodů celkem z písemných prací a bude mít splněny ostatní povinnosti k získání zápočtu, bude mu umožněno každou jednu písemnou práci jednou opravit. V tom případě se však ruší již získané body z předchozího pokusu. Náhradní termíny písemných prací se zásadně neudělují. Termíny písemných prací jsou: 1. písemná práce 14.4.2004, 2. písemná práce 19.5.2005. Zkouška: Každý student bude v průběhu semestru získávat body. Jestliže dosáhne minima potřebného k udělení zápočtu, má právo jít ke zkoušce. V případě, že dosáhne
Tuto klasifikaci student může přijmout a nemusí jít k ústní zkoušce, nebo nemusí přijmout a musí jít k ústní zkoušce. U zkoušky si však již nelze známku, pokud již byla nabídnuta, zhoršit. Obsah kurzu:Studenti jsou vedeni k co nejsamostatnějšímu postupu, k samostatnému objevování myšlenek a nikoliv k jejich přejímání. Cílem kurzu je , aby posluchač rozuměl geometrickým pojmům a relacím, aby uměl formulovat objevené myšlenky, prověřovat je a argumentovat, aby si osvojil metody objevování geometrických vztahů, aby poznal některé možnosti vizualizace aritmetických pojmů. V prostředí čtverečkovaného papíru budou poznávány geometrické rovinné útvary, budou popisovány pomocí jejich průvodních jevů, budou zkoumány i jejich metrické vlastnosti jako délky úseček, obsahy rovinných útvarů, velikosti úhlů. Vyjadřování vzájemné polohy bodů pomocí #cestování" na čtverečkovaném papíru položí základy vektorové algebry a umožní též formulovat úlohy kombinatorického charakteru. Bude podrobně probrána metoda postupného uvolňování konstanty jako jedna z nejpoužitelnějších metod při objevování nejen geometrických vztahů. Využije se i k odhalení Pickovy formule i Pythagorovy věty. Celý semestr bude provázet v různých modifikacích i didaktická matematická hra SOVA, která povede i k poznávání 3-D útvarů. Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|