Předmět je zaměřen na osvojení principů projektové metody vycházející ze zásad pedagogického progresivismu formulovaných v USA již koncem 19. století (John Dewey). Podtrhuje však myšlenková východiska, směřující k projektové metodě, jak je nalezneme u všech velkých pedagogů, J. A. Komenského (Schola ludus), J. H. Pestalozziho (vychovávajícího děti švýcarských sedláků k osvojení praktických činností) atd. Výuka se zaměřuje na vymezení a specifika motivace, která vyplývá z potřeby vyřešit úkoly a přispívá k tomu, že učení je v této situaci intenzivní, na zásady zadávání úkolu, řešení projektu a na efekty v získávání poznatků a dovedností.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
The course focuses on learning the principles of project methods based on the principles of educational progressivism in the U.S. already formulated in the 19th Century (John Dewey). However underscores thinking behind, bound for project method, as found on all major educators, J.A. Comenius (Schola ludus), J.H. Pestalozzi (Swiss educator educated kids to the acquiring of practical activities), etc. The course focuses on the definition and specific motivation to the solution of projects motivated true the need to challenge. The project stresses effects of the intensive learning and the principles of pupils and teachers engagement in the acquisition of knowledge and skills.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
Cíl předmětu -
Cíl spočívá v osvojení vědomostí a dovedností, které učiteli pomohou udržet ve výuce kontakt s realitou bez důrazu na samoúčelné memorování vědomostí bez vztahu k praktickému životu. Cíl spočívá v osvojení dovedností řešit problém při optimální integraci učiva a při maximální imitaci životní reality jakožto konstantní situace s přirozeně interdisciplinárními vazbami.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
The aim lies on the acquiring of knowledge and skills that will help keep teachers in the classroom contact with reality without gratuitous emphasis on memorization of knowledge without reference to practical life. The aim is to teach skills to solve a problem at the optimal integration of the curriculum and at the maximum imitation of real life situations as a constant with naturally interdisciplinary relationships.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
Literatura -
KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál. 2009.
KAŠOVÁ, J. a KOL. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa. 1995.
NAAR, D. a KOL. Průvodce pro projektové vyučování. Praha: Egredior. 2004.
VALENTA, J. a KOL. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha: ARTAMA 1993.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 8021038133.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 8021038225.
DVOŘÁK, D. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. 144 s. ISBN 8071785563
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. ISBN 808578328
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1994. 52 s. ISBN 8090173705
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. 160 s. ISBN 8021041420
KRET, E. Učíme (se) jinak. Praha: Portál, 1995. 132 s. ISBN 8071780308
KUBICOVÁ, S.; SOLÁROVÁ, M. Integrovaná projektová výuka v přírodovědném vzdělávání. Ostrava: PřF OU, 2007. 62 s.
KUBICOVÁ, S. Projektová výuka v biologickém vzdělání na ZŠ a SŠ. Ostrava: OU, 2007. 54 s.
LERNER, I. J. Didaktické základy vyučovacích metód. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1988. 176 s.
LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 168 s.
MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. 89 s. ISBN 8021015497
MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. 121 s. ISBN 8021010312
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno. MU, 1994. 113 s. ISBN 8021002107
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 344 s.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 8071780707
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. 108 s. ISBN 8071780723
Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 9788073674168
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 160 s. ISBN 8071786217
SKALKOVÁ, J. Od teorie k praxi vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 212 s.
SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 216 s.
TOMKOVÁ, A. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 176 s. ISBN 9788073675271
VÁCLAVÍK, V. Učebné metody. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1966. 264 s.
VRÁNA, S. Učebné metody. Praha: Nákladem dědictví Komenského, 1938. 250 s.
ŽANTA, R. Projektová metoda, pokus o řešení pracovní školy. Praha: Nákladem dědictví Komenského, 1934. 54 s.
Chard, S.C. (1998) The Project Approach: Making Curriculum Come Alive (Book One). NY: Scholastic. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Chard, S.C. (2009) Practical Guides for Engaging Minds with the Project Approach, 1 - 6 [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Chard, S.C. (1998) The Project Approach: Managing Successful Projects (Book Two). NY: Scholastic. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Pearlman, B. (2009) New Skills for a New Century: Students Thrive on Collaboration and Problem Solving. Edutopia: The George Lucas Educational Foundation. Retrieved May 22, 2009 < http://www.edutopia.org/new-skills-new-century>.
Burchfield, D.W. (1996) Teaching All Children: Four Developmentally Appropriate Curricular and Instructional Strategies in Primary Grade Classrooms. Young Children. November, 1996.
Katz, L.G. and Chard, S.C. (2000) Engaging Children’s Minds: The Project Approach, Second Edition. Stamford, CT: Ablex. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál. 2009.
KAŠOVÁ, J. a KOL. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa. 1995.
NAAR, D. a KOL. Průvodce pro projektové vyučování. Praha: Egredior. 2004.
VALENTA, J. a KOL. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha: ARTAMA 1993.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 8021038133.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 8021038225.
DVOŘÁK, D. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. 144 s. ISBN 8071785563
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. ISBN 808578328
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1994. 52 s. ISBN 8090173705
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. 160 s. ISBN 8021041420
KRET, E. Učíme (se) jinak. Praha: Portál, 1995. 132 s. ISBN 8071780308
KUBICOVÁ, S.; SOLÁROVÁ, M. Integrovaná projektová výuka v přírodovědném vzdělávání. Ostrava: PřF OU, 2007. 62 s.
KUBICOVÁ, S. Projektová výuka v biologickém vzdělání na ZŠ a SŠ. Ostrava: OU, 2007. 54 s.
LERNER, I. J. Didaktické základy vyučovacích metód. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1988. 176 s.
LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 168 s.
MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. 89 s. ISBN 8021015497
MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. 121 s. ISBN 8021010312
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno. MU, 1994. 113 s. ISBN 8021002107
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 344 s.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 8071780707
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. 108 s. ISBN 8071780723
Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 9788073674168
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 160 s. ISBN 8071786217
SKALKOVÁ, J. Od teorie k praxi vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 212 s.
SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 216 s.
TOMKOVÁ, A. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 176 s. ISBN 9788073675271
VÁCLAVÍK, V. Učebné metody. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1966. 264 s.
VRÁNA, S. Učebné metody. Praha: Nákladem dědictví Komenského, 1938. 250 s.
ŽANTA, R. Projektová metoda, pokus o řešení pracovní školy. Praha: Nákladem dědictví Komenského, 1934. 54 s.
Chard, S.C. (1998) The Project Approach: Making Curriculum Come Alive (Book One). NY: Scholastic. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Chard, S.C. (2009) Practical Guides for Engaging Minds with the Project Approach, 1 - 6 [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Chard, S.C. (1998) The Project Approach: Managing Successful Projects (Book Two). NY: Scholastic. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Pearlman, B. (2009) New Skills for a New Century: Students Thrive on Collaboration and Problem Solving. Edutopia: The George Lucas Educational Foundation. Retrieved May 22, 2009 < http://www.edutopia.org/new-skills-new-century>.
Burchfield, D.W. (1996) Teaching All Children: Four Developmentally Appropriate Curricular and Instructional Strategies in Primary Grade Classrooms. Young Children. November, 1996.
Katz, L.G. and Chard, S.C. (2000) Engaging Children’s Minds: The Project Approach, Second Edition. Stamford, CT: Ablex. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
Požadavky ke zkoušce -
Prezentace koncepce pedagogické práce při realizaci projektu
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
Sylabus -
1.Projektyaučivo: nalezení a vymezení možnosti
2.Vlastnostiprojektového přístupu: rámec výuky
3.Vytvořeníkontextu: plánovánív souvislostech
4.Zahájeníprojektu: vymezení zásad realizace a úloh žáků a studentů
5. Vlastní realizace projektu: získávání vědomostí
6.Uzavřeníprojektu:prezentace
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
1. Projects and the Curriculum: Seeing the Possibilities 2. Features of the Project Approach: A Framework for Learning 3. Making a Start on Context: Planning in Context 4. Phase 1. Launching a Project: Students’ Initial Understandings 5. Phase 2. Developing a Project: Building the Knowledge 6. Phase 3. Concluding a Project: Presenting the Work
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)