V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Komplexní analýza a analytická interpretace skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Analýza vychází z parametrického a formového rozboru a míří k analýze sémantické s respektem ke všem složkám soudobého rozboru uměleckého díla.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Comprehensive analysis and analytical interpretation of compositions with accenting the analysis of means for understanding of content as a basic prerequisite of pedagogical work. The analysis is based on the harmonic, form and semantic analysis, the result is comprehensive contemporary analysis of music work.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Literatura -
HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3. HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36. JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s. JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s. JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s. KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s. MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4. GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1. NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2. RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1. ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s. ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s. TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9. TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0. ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Nicholas Cook: A guide to musical analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0198165080, 9780198165088. Jan LaRue: Guidelines for style analysis. Harmonie Park Press, 1992. 286 pp. ISBN 0899900623, 9780899900629. Nicholas Cook: Music: a very short introduction. Oxford University Press, 2000. 152 pp. ISBN 0192853821, 9780192853820. Allen Forte, Steven E. Gilbert: Introduction to Schenkerian analysis. Norton, 1982. 397 pp. ISBN 0393951928, 9780393951929. Rudolph Reti: The thematic process in music. Faber & Faber, 1961. 362 pp. Wallace Berry: Structural functions in music. Courier Dover Publications, 1987. 447 pp. ISBN 0486253848, 9780486253848.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Požadavky ke zkoušce -
Komplexní rozbor vybraného díla ve formě přednášky s aktivizací publika.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Comprehensive analysis of selected works in the form of lectures with activation of the audience.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Sylabus -
1. Vnímání uměleckého díla a prvotní popis: vnímání bez analytické intence, estetický dojem, narativní popis 2. Příprava analýzy: obecná historiografická a sociologická příprava 3. Příprava analýzy: umělecko-historická příprava 4. Příprava analýzy: Sémiotická příprava 5. Příprava analýzy: Archetypová příprava 6. Parciální analýza: parametrická a tektonická 7. Parciální analýza: sémantická, obsahová, formová, stylistická 8. Parciální analýza: genealogická, genologická, sociálně pragmatická 9. Komplexní popis díla ve vztahu tvůrce - artefakt - příjemce 10. Komplexní interpretace díla 11. Komparace 12. Kritické hodnocení 13. Možnosti analýzy skladeb vzhledem k dostupnosti pramenů a literatury
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
1. The perception of the artwork and the original description: analytical perception without intention, aesthetic, narrative description 2. Preparation of analysis: general historiographical and sociological training 3. Preparation of analysis: art-historical training 4. Preparation of analysis: semiotic preparation 5. Preparation of the analysis: preparation Archetypová 6. Partial analysis: parametric and tectonic 7. Partial analysis: semantic, content, shape, stylistic 8. Partial analysis: genealogical, genologická, socio-pragmatic 9. Comprehensive description of the work of the creator - an artifact - the recipient 10. A comprehensive interpretation of the work 11. Comparison 12. Critical evaluation 13.Options analysis tracks due to the availability of sources and literature
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)