Předmět prezentuje nejfrekventovanější formové útvary, které jsou klíčové při poznávání hudby na základní a střední škole. Rozlišuje formu a žánr a osvětluje jejich průniky při praktickém zacházení s hudbou jako předmětem poslechu a interpretace.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
The subject presents the most frequent mold formations, which are key to learning music at elementary and middle school. Distinguishes between form and genre, and illuminates their intersections with the practical handling of music as a subject of listening and interpretation.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Cíl předmětu -
Osvojení poznatků o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby a o zastoupení formových žánrů v konkrétních hudebních dílech, praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, a to jednak ve verifikační úloze teoretických poznatků, jednak v rámci přípravy na didaktické uplatnění této dovednosti v následném magisterském studiu.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Acquisition of knowledge about the development, principles and characteristics of mold building and mold representation in specific genres of musical works, practical mastery of basic mechanisms of building small forms of vocal and instrumental form, both in the verification role of theoretical knowledge, partly in preparation for the educational application of this skill in a subsequent master's studies.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Literatura -
BENEŠ, J. Čas a hudobná forma. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, II. Bratislava : VŠMU, 1998, s. 39 - 44. ISBN 80-85182-57-2. COLE, W. The Form of Music. 2. vyd. London : The Associated Board od the Royal Schools of Music, 1997. 182 s. ISBN 1-86096-027-8. HAVLÍK, J. Kantáta - vokální symfonie. In: Hudební věda, 1990, roč. XVII, č.1, s. 39 - 47. HAVLÍK, J. Česká symfonie 1945 - 1980. 1. vyd. Praha : Knižnice hudebních rozhledů, 1989. 402 s. ISBN 80-7039-005-0. HUCKE, H. Die Gesänge des Messordinariums. Funktion und Gestalt. In: Kirchenmusik nach dem Konzil. Leipzig : St. Benno-Verlag, 1967, s. 72 - 82. JANEČEK, K. Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU, 1955. 491 s. JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. 6. vyd. Praha : Panton, 1985. 411 s. KOHOUTEK, C. Hudební kompozice. Praha : Supraphon, 1989. 519 s. ISBN 80-7058-150-6. KUČERA, V. Vášnivé drama lidskosti. Hudební rozhledy, 1964, roč. 16, č. 9, s. 400 - 405. PROTOPOPOV, V. Istorija polifonii, 3. Moskva : Muzyka, 1985. 493 s. RAGS, J. Ob analize perioda. In: Voprosy metodiki prepodavanija muzykal´no-teoretičeskich disciplin, s. 41 - 84. SMOLKA, J. Fuga v české hudbě. 1. vyd. Praha : Panton, 1987. 442 s.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Douglass M. Green: Form in Tonal Music: An Introduction to Analysis, Second Edition. Holt, Rinehart and Winston : 1979. 336 pp. ISBN-13: 978-0030202865. Wallace Berry: Form in Music. Prentice Hall : 1985. 439 pp. ISBN-13: 978-0133292855. Leon Stein: Anthology of Musical Forms. Warner Bros Pubns : 1962. 164 pp. ISBN-13: 978-0874870442. Matthew Santa: Hearing Form: Musical Analysis With and Without the Score. Routledge : 2009. 624 pp. ISBN-13: 978-0415872638. William E. Caplin: Classical Form: A Theory of Formal Functions for the Instrumental Music of Haydn, Mozart, and Beethoven. Oxford University Press : 2000. 320 pp. ISBN-13: 978-0195143997.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet: samostatný seminární výstup s teoretickou a instrumentální prezentací stavby zvolené formy a jejího výskytu v hudebním paradigmatu. Zkouška: verbální a instrumentální prezentace stavby forem a jejich výskytu v hudebním paradigmatu.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Credit: independent seminary output with theoretical and instrumental presentations of selected structures and forms. Test: verbal and instrumental presentation of forms and their occurrence in the musical paradigm.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
Sylabus -
1. Formotvorné elementy a jejich úloha ve skladbě celku, forma a tektonika 2. Motiv, téma figura, běh, perioda, dvojperioda 3. Malá jednodílná, dvoudílná, třídílná forma 4. Velká jednodílná, dvoudílná, třídílná forma 5. Rondo 6. Fuga, preludium 7. Variace 8. Sonátová forma 9. Sonátový cyklus 10. Suita 11. Cykly a klasifikace dle soudržnosti 12. Průmět formy do typických instrumentálních žánrů 13. Průmět formy do žánrů vokálních a vokálně instrumentálních
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
1. Form elements and their role in the whole composition, form and tectonics 2. Motive, theme, figure, passage, period 3. Small binary and ternary form - liederform 4. Great binary and ternary form 5. Rondo 6. Fugue, Prelude 7. Variations 8. Sonata form 9. Sonata cycle 10. Suite 11. Cycles and their classification according to the cohesion 12. Typical instrumental forms 13. Typical vocal forms
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)