Anotace:
Předmět seznamuje studenty s problematikou autority v kontextu společenských věd. Analyzuje pojem autorita, uvádí jej do vztahu s pojmy obsahově blízkými. Zabývá se podobou, členitostí, budováním a uplatňováním autority v různých prostředích, zejména v prostředí školní výchovy. Snaží se odpovědět na otázku, čím si vychovatel buduje a získává autoritu a v důsledku čeho ji naopak ztrácí. Předmět se rovněž zaměřuje na otázky metodologie zkoumání autority.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Annotation:
The subject helps students to learn about the problem of authority in context of social science. It analyses the concept of authority and interconnects it with closely related concepts. It deals with the form, diversity, development and exercise of authority in different environments, especially in the school environment. It tries to answer the question of how an educator develops and gains authority and on the contrary the reasons of losing it. The subject also focuses on the questions of the methodology of studying authority.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Cíl předmětu -
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou autority v pedagogickém kontextu, naučit je analyzovat pedagogické situace z hlediska problematiky autority a hledat spolu s nimi možnosti, jak cílevědomě pracovat s autoritou ve školním prostředí.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)
Subject aim:
The aim of this subject is to make students aware of the question of authority within pedagogical context, to teach them how to analyse pedagogical situations from the point of view of the issues of authority and to search together with them for possibilities how teachers can work with authority in the school environment.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)
Literatura -
Literature:
ARUM, R. Judging School Discipline. The Crisis of Moral Authority. Cambridge, Massachusetts : Harvard University Press, 2005.
BANTOCK, G.H. Freedom and Authority in Education. A Criticism of Modern Cultural and Educational Assumptions. London : Faber & Faber, 1952.
KYRIACOU, CH. Essential Teaching Skills. 3rd ed. Cheltenham, U.K. : Nelson Thornes, 2007. (chapter or part about authority)
PACE, J.L., HEMMINGS, A. (ed.) Classroom Authority: theory, research and practice. New Jersey, 2006.
PETTY, G. Teaching Today. A Practical Guide. 4th ed. Cheltenham, U.K. : Nelson Thornes, 2009. (chapter or part about authority)
RICH, J. M. Discipline and Authority in School and Family. Lexington: Lexington Books, 1982.
SADKER, M. P., SADKER, D. M. Teachers, Schools and Society. New York. McGraw-Hill, 1991. (chapter or part about authority)
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Literature:
ARUM, R. Judging School Discipline. The Crisis of Moral Authority. Cambridge, Massachusetts : Harvard University Press, 2005.
BANTOCK, G.H. Freedom and Authority in Education. A Criticism of Modern Cultural and Educational Assumptions. London : Faber & Faber, 1952.
KYRIACOU, CH. Essential Teaching Skills. 3rd ed. Cheltenham, U.K. : Nelson Thornes, 2007. (chapter or part about authority)
PACE, J.L., HEMMINGS, A. (ed.) Classroom Authority: theory, research and practice. New Jersey, 2006.
PETTY, G. Teaching Today. A Practical Guide. 4th ed. Cheltenham, U.K. : Nelson Thornes, 2009. (chapter or part about authority)
RICH, J. M. Discipline and Authority in School and Family. Lexington: Lexington Books, 1982.
SADKER, M. P., SADKER, D. M. Teachers, Schools and Society. New York. McGraw-Hill, 1991. (chapter or part about authority)
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Sylabus -
Sylabus:
autorita v mozaice příbuzných pojmů,
definování, podstata a druhy autority,
autorita z hlediska ontogenetického vývoje,
relativizace autority v současné době,
funkce autority ve společnosti a ve škole,
charakteristiky napomáhající budování autority učitele,
možnosti školy v oblasti cílevědomé práce s autoritou,
metody zkoumání problematiky autority.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)
Syllabus:
authority and closely related concepts,
the definition, basis and types of authority,
authority from the point of view of ontogenetic development,
the contemporary relativisation of authority,
the functions of authority in society and in school,
characteristics that contribute to the development of the authority of a teacher,
how can a school purposefully manage authority,
research methods used in the study of authority.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)