Kurz seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti. Jedná se např. o teorie překonávání encyklopdizmu a poznatkové roztříštěnosti, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie a jejich vztah k současným reformám ve vzdělávání. V kurzu jsou diskutovány současné kurikulární dokumenty (Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy), maturitní zkoušky a další testování žáků v průběhu povinné školní docházky. Od této obecné roviny přechází k rovině konkrétní zaměřené na vyučovací proces. Studenti se učí pracovat s efektivními přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem, jako je např. nalézání podobností a rozdílů, vytváření shrnutí a psaní poznámek a podpora úsilí a poskytování uznání. Dále se učí využívat vybrané modely vyučování v závislosti na cíli vyučovací hodiny.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
This course introduces students to theories of general didactics with the emphasis on their current applications. These are for example overcoming of encyclopedic learning and knowledge fractioning, modernization of subject matter and curriculum theory and their relationship to the contemporary reforms in education. In the course, we discuss current Czech curricular documents (National education program, framework education program and school education program), national upper-secondary school leaving examination and testing of pupils during their compulsory school attendance. From this level of generality we move to a more specific level related to the teaching-learning process. Students are taught to work with research-based effective instructional strategies like identifying similarities and differences, summarizing and note taking, reinforcing effort and providing recognition. They learn to use selected instruction models depending on the objective of a lesson.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Cíl předmětu -
V tomto kurzu si klademe následující tři základní cíle. Za prvé, naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie využívané v minulosti i současnosti. Za druhé, naučit je pracovat se současnými kurikulární dokumenty, seznámit je s vývojem v oblasti státních maturitních zkoušek a dalšího testování žáků na základních školách. Za třetí, naučit je využívat a ohodnotit efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem a vybrané modely vyučování. Studenti jsou tak v připravováni na jejich budoucí učitelské povolání.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
This course has the following three basic goals. First, to teach students to analyze selected didactic theories used both in the past and the present. Second, to teach them to work with the contemporary curricular documents and introduce them the development of the national upper-secondary school leaving examination and testing of pupils during their compulsory school attendance. Third, to teach them to use and evaluate research-based effective instructional strategies and selected instruction models. Students are therefore being prepared to their future teaching profession.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Literatura - angličtina
Estes, T. H., Mintz, S. L., Gunter, M. A. Instruction: A Model Approach, 6/E. Boston: Allyn&Bacon, 2010.
Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock J. E. Classroom Instruction That Works: Research Based Strategies for Increasing Student Achievement. Upper Saddle River, NJ : Pearson Education, 2005.
Uljens, M. School Didactics and Learning. UK, East Sussex: Psychology Press Ltd, 1997.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Požadavky ke zkoušce
písemný test
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
Obecná didaktika, teorie vzdělání a výběr učiva z historického pohledu - vymezení obecné didaktiky, vztah k oborovým didaktikám. Teorie materiálního vzdělání a teorie formálního vzdělání. Elementární a všeobecné vzdělání. Odborné a všeobecné vzdělání.Výběr učiva - didaktické teorie v 2. polovině 20. století: překonávání encyklopedismu a poznatkové roztříštěnosti, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie.
Kurikulární dokumenty - Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy , školní vzdělávací programy, evaluační standardy (maturitní zkouška, testování žáků v průběhu povinné školní docházky), učební plány, učební osnovy, další dokumenty.
Teorie vyučování a cíle vyučování - vybrané teorie výkladu vyučování (Herbartova teorie, pragmatická koncepce J. Deweye, konstruktivizmus a další teorie). Cíle ve vyučování - funkce cílů, hierarchizace cílů, Bloomova taxonomie, Niemierkova taxonomie.
Efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem - nalézání podobností a rozdílů, vytváření shrnutí a psaní poznámek, podpora úsilí a poskytování uznání, zadávání domácích úkolů a cvičení, využívání nelingvistických reprezentací, kooperativní učení (organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní a individualizované), stanovování cílů a poskytování zpětné vazby, tvoření a testování hypotéz, využívání nápověd, otázek a organizátor postupu (advance organizer). Pedagogický výzkum daných přístupů, jejich effect size, příklady jejich využití ve vyučování.
Vybrané modely vyučování - model přímého vyučování (The Direct Instruction Model), model pochopení pojmu (The Concept Attainment Model), model tvorby pojmu (The Concept Development Model), modely řešení problémové úlohy (Problem-Centered Inquiry Models), Model analogie a metafory (The Synectics Model), model příčiny a následku (The Cause-and-Effect Model), model sokratovského rozhovoru (The Socratic Seminar Model), integrační model (The Integrative Model), model kooperativního vyučování (The Cooperative Learning Model). Pedagogický výzkum modelů, jednotlivé kroky ve vyučování dle modelů, příklady jeho využití ve výuce.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
General didactics, theories of education and the selection of the core curriculum - definition of general didactics, relationship between general didactics and subject didactics. Theory aiming at subject matter versus theory aiming at development of pupils' skills. Elementary and general education. Professional and general education. Selection of the core curriculum - didactic theories in the second half of the 20th century: overcoming of encyclopedic learning and knowledge fractioning, modernization of subject matter, curriculum theory.
Czech Curricular documents - National education program, framework education program, school education programs, evaluation standards (national upper-secondary school leaving examination, testing of pupils during their compulsory school attendance), curriculum timetable, syllabus, other curricular documents.
Teaching-learning process theories and educational goals - selected theories of teaching-learning process (Herbart's educational theory, educational progressivism of J. Dewey, constructivism and other theories). Educational goals - functions of educational goals, hierarchization of goals, Bloom's taxonomy, Niemierko's taxonomy.
Research-based effective instructional strategies - identifying similarities and differences, summarizing and note taking, reinforcing effort and providing recognition, homework and practice, nonlinguistic representations, cooperative learning (classroom organization forms - whole-class, group and individualized teaching), setting objectives and providing feedback, generating and testing hypotheses, cues, questions and advance organizers. Educational research of the strategies, their effect sizes, examples of their use in instruction.
Selected instruction models - The Direct Instruction Model, The Concept Attainment Model, The Concept Development Model, Problem-Centered Inquiry Models, The Synectics Model, The Cause-and-Effect Model, The Socratic Seminar Model, The Integrative Model, The Cooperative Learning Model. Educational research of the models, steps in the models, examples of their use in instruction.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)