PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
General Didactics - OENPP141
Anglický název: General Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (200)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Třída: Předměty v angličtině - mgr.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti. Jedná se např. o teorie překonávání encyklopdizmu a poznatkové roztříštěnosti, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie a jejich vztah k současným reformám ve vzdělávání. V kurzu jsou diskutovány současné kurikulární dokumenty (Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy), maturitní zkoušky a další testování žáků v průběhu povinné školní docházky. Od této obecné roviny přechází k rovině konkrétní zaměřené na vyučovací proces. Studenti se učí pracovat s efektivními přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem, jako je např. nalézání podobností a rozdílů, vytváření shrnutí a psaní poznámek a podpora úsilí a poskytování uznání. Dále se učí využívat vybrané modely vyučování v závislosti na cíli vyučovací hodiny.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Cíl předmětu -

V tomto kurzu si klademe následující tři základní cíle. Za prvé, naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie využívané v minulosti i současnosti. Za druhé, naučit je pracovat se současnými kurikulární dokumenty, seznámit je s vývojem v oblasti státních maturitních zkoušek a dalšího testování žáků na základních školách. Za třetí, naučit je využívat a ohodnotit efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem a vybrané modely vyučování. Studenti jsou tak v připravováni na jejich budoucí učitelské povolání.

Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Literatura - angličtina

  • Estes, T. H., Mintz, S. L., Gunter, M. A. Instruction: A Model Approach, 6/E. Boston: Allyn&Bacon, 2010.
  • Marzano, R. J., Pickering, D. J., Pollock J. E. Classroom Instruction That Works: Research Based Strategies for Increasing Student Achievement. Upper Saddle River, NJ : Pearson Education, 2005.
  • Uljens, M. School Didactics and Learning. UK, East Sussex: Psychology Press Ltd, 1997.

Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Požadavky ke zkoušce

písemný test

Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -

  • Obecná didaktika, teorie vzdělání a výběr učiva z historického pohledu - vymezení obecné didaktiky, vztah k oborovým didaktikám. Teorie materiálního vzdělání a teorie formálního vzdělání. Elementární a všeobecné vzdělání. Odborné a všeobecné vzdělání.Výběr učiva - didaktické teorie v 2. polovině 20. století: překonávání encyklopedismu a poznatkové roztříštěnosti, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie.
  • Kurikulární dokumenty - Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy , školní vzdělávací programy, evaluační standardy (maturitní zkouška, testování žáků v průběhu povinné školní docházky), učební plány, učební osnovy, další dokumenty.
  • Teorie vyučování a cíle vyučování - vybrané teorie výkladu vyučování (Herbartova teorie, pragmatická koncepce J. Deweye, konstruktivizmus a další teorie). Cíle ve vyučování - funkce cílů, hierarchizace cílů, Bloomova taxonomie, Niemierkova taxonomie.
  • Efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem - nalézání podobností a rozdílů, vytváření shrnutí a psaní poznámek, podpora úsilí a poskytování uznání, zadávání domácích úkolů a cvičení, využívání nelingvistických reprezentací, kooperativní učení (organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní a individualizované), stanovování cílů a poskytování zpětné vazby, tvoření a testování hypotéz, využívání nápověd, otázek a organizátor postupu (advance organizer). Pedagogický výzkum daných přístupů, jejich effect size, příklady jejich využití ve vyučování.
  • Vybrané modely vyučování - model přímého vyučování (The Direct Instruction Model), model pochopení pojmu (The Concept Attainment Model), model tvorby pojmu (The Concept Development Model), modely řešení problémové úlohy (Problem-Centered Inquiry Models), Model analogie a metafory (The Synectics Model), model příčiny a následku (The Cause-and-Effect Model), model sokratovského rozhovoru (The Socratic Seminar Model), integrační model (The Integrative Model), model kooperativního vyučování (The Cooperative Learning Model). Pedagogický výzkum modelů, jednotlivé kroky ve vyučování dle modelů, příklady jeho využití ve výuce.

Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK