Historická ladění a temperamenty II - OCMHHP682
|
|
|
||
Cílem předmětu je získat dobrou praxi v ladění historických klávesových nástrojů a důkladnou znalost vývoje ladícího
systému od středověku až do současnosti. Důraz bude kladen zejména na propojení mezi studovaným temperamentem a
jemu odpovídajícím repertoárem.
V úvodu teoretické části do problematiky se probírají definice konceptu temperamentu, pythagorejské a syntonické koma a
klasifikace různých systémů ladění. Následuje historické panoráma vývoje temperamentů: pythagorejský systém a
středotón, temperamenty v 16. a 17. století, temperamenty odvozené ze středotónu ve Francii a Itálii v 18. století, německé
temperamenty, rovnoměrně temperované ladění v 18. a 19. století.
Další část výuky spočívá ve cvičeních a v praktickém užití ladění na historickém nástroji (cembalo), která zahrnují ladění
všech druhů čistých intervalů, Pythagorejský systém, rozdělení syntonického komatu, temperamenty Kirnberger I, II a III,
středotón, francouzské a italské temperamenty, rozdělení pythagorejského komatu a jednoduché německé temperamenty.
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2008)
|
|
||
Devie, D.: Le tempérament musical, philosophie, histoire, théorie et pratique, Société de musicologie de Languedoc, Béziers, 1990 Lindley, M.: Temperaments, heslo in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, sec. ed. Ed. By Stanley Sadie, Macmillan Publisher Limited, 2001, 2002 Dobové traktáty: Aaron, P.: Toscanello in Musica, Venezia 1523 Aaron, P.: Lucidario in musica, Venezia, 1545 d'Alembert, J. le R.: Elémens de musique, Paris, 1752 Bédos de Celles, F.: L'art du facteur d'orgues, Paris 1766-78 Bendeler, J. P.: Aerarium melopeiticum, Nüremberg 1688 Bendeler, J. P.: Organopeia, oder Unterweisung, wie ein Orgel (?) zuerbauen, Nüremberg 1690 Bottrigari, E.: Il desiderio, Venezia 1594
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2008)
|