PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Sppg podpora osob s poruchou autistického spektra - OBSP18736
Anglický název: SpecEd Support of Individuals with Autistic Spectrum Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 39 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18710, OBSP18714
Je záměnnost pro: OK0218219, OBSP18219
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Výuka je rozdělena do následujících tématických bloků: 1) Specifické deficity v oblasti tzv. triády: kvalitativní postižení v oblasti komunikace, formy a funkce komunikace, alternativní způsoby komunikace, pomůcky k vizualizaci. Kvalitativní postižení v oblasti sociálních vztahů. Hra a herní dovednosti u dětí s autismem. Repetitivní a rituální chování, stereotypy, problémy s představivostí. 2) Jednotlivé poruchy autistického spektra: autismus, atypical autism, Rett´s syndrom, other dezintegration disorder, Asperger´s syndrom. 3) Etiologie poruch autistického spektra 4) Diagnostika poruch autistického spektra: screening poruch autistického spektra, diagnostika v jednotlivých věkových obdobích, diferenciální diagnostika. 5) Výchova a vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra: strukturované učení, TEACCH program, behaviorální přístup, terapie používané u dětí s PAS. 6) Rodiny dětí s poruchami autistického spektra v jednotlivých životních etapách
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.03.2010)
Literatura

GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha, Portál, 1998
JELÍNKOVÁ, M. Vzdělání a výchova dětí s autismem. Praha, Pedf UK, 2001
NESNÍDALOVÁ, R. Extrémní osamělost. Praha, Portál, 1995
PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha, Scientia, 1998
SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem. Praha, Portál, 1999
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha, Portál, 1997
SCHOPLER, E., REICHLER, R., LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem. Praha, Portál, 1998

Čadilová, V., Žampachová, Z., Petr a jeho příběhy, aneb jak se učit správně chovat pomocí obrázků, Pasparta Publishing, s.r.o., Praha 2017, ISBN 978-80-88163-62-6

Sainsburyová, C., Marťan na hřišti, Jak porozumět žákům s Aspergerovým syndromem, Nakladatelství Pasparta, o.p.s., Praha 2016, ISBN 978-80-905993-8-3

Bogdashina, O., Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu, Pasparta Publishing, s.r.o., Praha 2017, ISBN 978-80-88163-06-0

Čadilová, V., Žampachová, Z., Tvorba individuálních vzdělávacích plánů, Pro žáky s poruchou autistického spektra, Pasparta Publishing, s.r.o., Praha 2016, ISBN 978-80-88163-39-8

Bittmannová, L., Bittmann, J., Prevence a účinné řešení šikany, U žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem, Pasparta Publishing, s.r.o., Praha 2016, ISBN 978-80-88163-15-2

Bittmannová, L., Bittmann, J., Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu, Prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy, Pasparta Publishing, s.r.o., Praha 2017, ISBN 978-80-88163-53-4

Pešek, R., Co často zajímá rodiče a učitele dětí s Aspergerovým syndromem, Nebojujte s těmito dětmi, učte se s nimi „tančit“, Pasparta Publishing, s.r.o., Praha 2017, ISBN 978-80-88163-65-7

Schovanec, J., O kolečko míň, Můj život s autismem, Nakladatelství Paseka, s.r.o., Praha a Litomyšl 2014, ISBN 978-80-7432-497-0

Čadilová, V., Žampachová, Z. a kol., Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra (do 7 let), Nakladatelství Pasparta, o.p.s., Praha 2015, ISBN 978-80-905993-6-9

Thorová, K., Poruchy autistického spektra, rozšířené a přepracované vydání, Portál, s.r.o., Praha 2016, ISBN 978-80-262-0768-9

Poslední úprava: Hubalová Ivana (15.01.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK