PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Sppg znevýhodněného člověka se SP I - OBSP18113
Anglický název: Special Education - Individuals with Auditory Impairment I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18099
Záměnnost : OBSP18706
Je prerekvizitou pro: OBSP18213, OBSP18303, OOBSP18303
Je záměnnost pro: OK0218113
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Propedeutika surdopedie. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Patologie sluchového analyzátoru. Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchové funkce v oblasti periferní a centrální. Klasifikace sluchových vad. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost) i z hlediska mezinárodní klasifikace a terminologie. Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Sluchová zkouška u dítěte: reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská slovní audiometrie, surdopedický screening. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška řečí, Weberův pokus, Rinného pokus, Schwabachův pokus, sluchová zkouška pomocí šelestů a hudebních nástrojů, audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, vyšetřování centrálních vad sluchu, ERA, BERA, CERA. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad a sluchové defektivity. Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.06.2009)
Literatura

HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie I, II. SPN Praha, 1990

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha, Karolinum 2002

NOVÁK,A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Unitisk spol.s.r.o.Praha 1994

POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. MU Brno 1996

SOVÁK,M. Uvedení do logopedie. Praha, SPN, 1978-1982.

SOVÁK,M. Logopedie. Praha SPN 1. (1966,1971,1974) (1978,1980)

ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-034-6.

Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (11.10.2006)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK