PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhodněného člověka s TP I. - OBPS18012
Anglický název: Special Education - Individuals with Physical Handicap I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OBSP18112
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Korekvizity : OBPS18099, OBPS18911
Záměnnost : OBPS18112, OBPS18905
Je korekvizitou pro: OBPS18312, OBPS18311, OBPS18260, OBPS18314, OBPS18313
Je prerekvizitou pro: OBPS18411, OBPS18602, OBPS18512, OBPS18511, OBPS18015, OBPS18013, OBPS18014, OBPS18022, OBPS18412, OBPS18016, OBPS18017
Je záměnnost pro: OBPS18112, OBPS18905
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět je vyučován v blokových soustředěních s obsahem- problematika tělesné odlišnosti: tělové schema, sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, kognitivní zpracování tělesné odlišnosti, kognitivní disonance, sociální hodnocení tělesně postižených, společenské postojové stereotypy, mechanismus vzniku znevýhodněné minority a její charakteristika, problematika omezení hybnosti, objektivní a subjektivní hodnota motoriky v průběhu ontogeneze, syndrom imobility, problematika centrálních poruch hybnosti, komunikační aspekty tělesného postižení, znevýhodnění v pohybu jako otázka práv, deklaratorní vyjádření a legislativní zakotvení práv tělesně postižených, socializace osob s těl.postižením, sebeurčující život, životní autonomie, soběstačnost, kvalita života osob tělesným postižením, asistence tělesně postiženým osobám, nové trendy v podpoře samostatnosti těl.postižených, paliativní péče, hospicová péče, systém péče a podpory tělesně postižených včetně systému vzdělávání v ČR, etické aspekty práce s tělesně postiženými, vlivy bioetiky a biopolitiky, problematika euthanasie, genetické selekce a reprodukce vrozených vývojových vad
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2009)
Literatura

FIALOVÁ, L. Body image jako součást sebepojetí člověka. 1. vyd. Praha : Karolinum 2001.

HÁJKOVÁ, V. Propedeutika somatopedie. In:Speciálněpedagogická čítanka. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003, s. 102-129. ISBN 80-7290-109-5

HÁJKOVÁ,V. Podpora rozvoje manipulační funkce ruky dětí s poruchou hybnosti.In Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido 2004. ISBN 80-7315-063-8

KÁBELE, F.; KOLLÁROVÁ, E.; KOČÍ, J.; KRACÍK, J. Somatopedie. 1. vyd., Praha:Karolinum, 1993.

KOŠČ, L. Psychologie postiženého dítěte a jeho výchova. 1.vyd., Praha:SNP 1982.

KRAUS, J.; ŠANDERA, O. Tělesně postižené dítě 2. přeprac. vydání Praha: SNP 1975.

NOVOSAD, L.; ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filosofie výchovy. 1.vyd., Praha UK: Pedagogická fakulta 2002.

VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. 1. vyd. : Masarykova univerzita 1998.

TITZL, B. (Ed.) Péče o tělesně postižené dítě. 1. vyd. Praha: ÚKVČ, 1985, 180 s. ISBN 59-060-84.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Dopl. a rozš. vyd. Praha: UK-PedF, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0.

Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK