PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Praktický psychol. semin. sebezkušenostní - OBPS13099
Anglický název: Practical Psychological Seminar - Selfexperience
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 51 (54)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Procházková
Vyučující: PhDr. Jana Procházková
Prerekvizity : OBPS13096
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Základním cílem kurzu je prohloubení sebepoznávání a získání základních dovedností, které k sebepoznání sebe i druhých napomáhají.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
Literatura

Kopřiva,K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2001

Kratochvíl, S. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2002. Kratochvíl,S.: Základy psychoterapie. Praha, Portál,1997 a reedice

Millarová, S. Psychologie hry. Praha: Pyramida, 1978.

Reichmannová,F.: Principy intenzivní psychoterapie. Praha, Triton, 2003

Rogers,C.: Základy bytí. Praha, Portál, 2003

Schmidbauer,W.: Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha, Portál, 2000

Vágnerová,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál, 2003

Vymětal,J.: Rogersovská psychoterapie. Praha, Český spisovatel, 1996

Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.

Yalom,I.D.: Chvála psychoterapie. Praha, Portál, 2003

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
Sylabus

Studenti se na základě průběžně prostudované literatury v praktických cvičeních seznámí se základními výcvikovými aktivitami v okruzích sebepoznání ? poznání Já.

Toto sebepoznání je stimulováno aktivitami, které jsou cíleny na okruhy poznání sebe sama .

Dalším faktorem umožňujícím sebepoznání a podněcujícím i korekci vlastních představ je skupina, ve které se tyto aktivity prezentují.

Ve skupině praktického semináře studenti získají zkušenosti a základní dovednosti práce v systému skupiny a jednotlivce v rámci skupiny vrstevníků.

Reakce a projevy ostatních členů skupiny jsou významným činitelem působícím na sebereflexi a sebepojetí.

Pro tento typ semináře je tedy nezbytnou aktivní účast studenta.

V průběhu jednotlivých sezení si studenti dále ozřejmí základní pojmy komunikace v procesu interpersonálních vazeb v souvislosti s intrapersonální percepcí a sebereflexí na základě zpětných vazeb členů skupiny. Je tak možné získávat i náhled na motivační stereotypy.

Zážitkovou formou, sebezkušeností je zobrazována teorie a praxe skupinové dynamiky včetně zátěžových situací. Ukázky psychoterapeutických technik během kurzu ilustrují možnosti jejich praktického využití.

Struktura zážitkového semináře je konstruována s návazností jednotlivých cíleně zaměřených výpovědí a vlastní prezentací o sobě přímou i nepřímou formou.

Postupně se zaměřuje na individuální hodnoty, percepci sebe druhými i na reflexi kontinua sebe od dosavadní minulosti do perspektivy budoucnosti.

Jednotlivá témata jsou zobrazována nejen verbální formou, ale i pomocí využití prvků arteterapeutických, muzikoterapeutických, dramaterapeutických i relaxačních technik.

Schéma setkání obsahuje vždy dvě části ? úvodní danou ?rozehřívací ?techniku uvedení do práce se skupinou, dále pak individuální prezentaci zadané práce, kterou mají studenti zpracovat od setkání do dalšího pokračování.

Ve druhé části následuje nová aktivita, hra nebo cvičení, reflexe a zpětné vazby a zadání dalšího úkolu pro zpracování do příštího setkání skupiny.

I v tomto semináři platí základní působení faktorů na prožívání jednotlivce i prožívání skupinové :

1.členství, sounáležitost, podobnost

2. emocionální podpora, empatie, porozumění, koheze a akceptace

3.pomoc jiných a jiným ? její přijímání a dávání

4.sebeexplorace a sebeprojevení

5.odreagování

6. zpětná vazba, možnost konfrontace

7.vhled

8. korektivní emocionální i sociální zkušenost

9. získání zkušeností a nácvik chování

10. nové informace, sociální dovednosti, pochopení zákonitostí

Výsledkem je zpravidla zlepšení komunikace, zanedbatelná není ani kataraktická funkce při vyjadřování emocí. Je možná i korektivní rekapitulace prožitků primární rodinné skupiny. Procvičuje se aktivně i schopnost přijímat odpovědnost za své rozhodování a chování.

Pro práci v zážitkovém semináři platí základní pravidla a podmínky pro možnost sebepoznávání i poznávání druhých ve skupině ? tedy především zásada zachování důvěrnosti informací, která podmiňuje vytvoření pocitu bezpečí, důvěry a poskytuje možnost otevřenosti projevů a sdělení jednotlivých účastníků. Průběžně je zvýrazňována i problematika a kontraproduktivita parakomunikace.

V průběhu tohoto semináře jsou studentům prezentovány základní etické principy práce s klienty.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK