PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Přehled psychologických systémů - OBPS13097
Anglický název: Overview of Psychological Systems
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: 52 / neurčen (65)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Prerekvizity : OBPS13002
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Cílem kursu je získání základního přehledu o pluralitě přístupů v psychologii, o východiscích a paradigmatech jednotlivých přístupů a o pohybu a vývoji psychologického myšlení. V přednáškách je uplatněno dvojí hledisko: synchronní a diachronní. Synchronní hledisko mapuje prostor plurality paradigmat. Je vycházeno z Kuhnova pojetí paradigmatu jakožto vzoru či kritéria vědeckého výzkumu. Jsou rozlišeny čtyři úrovně paradigmat: filosofická východiska, předmětné kategorie, metodologie a terminologie. Pro popis charakteristik jednotlivých paradigmat jsou využity Watsonovy preskripce (systém bipolárních pojmů, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat různé stránky jednotlivých psychologických směrů). Diachronní hledisko ze zaměřuje na pohyb a peripetie vývoje psychologického myšlení. Pozornost je věnována významným krizím a rozporům uplatňujícím se při vzniku jednotlivých psychologických škol. V centru zájmu stojí především rozpor scientistických a antropocentrických přístupů. Z výše uvedených hledisek je pojednáno o jednotlivých psychologických směrech a přístupech. Závěrečná část kursu se zabývá otázkami souvisejícími s ?postmoderním obratem? v psychologii.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Literatura

a) základní studijní literatura:

Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M.: Psychologie XX. století. Praha, Karolinum 2002.

Sedláková, M.: Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981.

Plháková, Dějiny psychologie, Praha: Grada, 2006

b) doporučená studijní literatura:

Kuhn, T.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, Oikoymenh 1997.

Madsen, K. B.: A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988.

Watson, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences. 7, 1971, s. 311-322.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Sylabus

1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ

  • pluralita přístupů v psychologii
  • synchronní a diachronní přístup
  • pojem paradigma, T. Kuhn: ?Struktura vědeckých revolucí?
  • cyklus vývoje vědy: a) období normální vědy, b) období krize, c) revoluce

2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII

  • rovina filosofických východisek (transscientálních kategorií)
  • rovina psychologických východisek (předmětných kategorií)
  • rovina metodologických postupů
  • rovina pojmoslovná a terminologická

3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII

  • preskripce: bipolární pojmy, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat určité stránky různých psychologických směrů
  • charakteristika vybraných preskripcí

1. vědomé - nevědomé (obsahy)

2. objektivismus ? subjektivismus

3. determinismus ? indeterminismus

4. empirismus ? racionalismus

5. funkcionalismus ? strukturalismus

6. induktivní - deduktivní (metoda)

7. mechanicismus ? vitalismus

8. objektivismus ? subjektivismus (metodologicky chápáno)

9. molekulárnost ? molárnost

10. monismus ? dualismus

11. naturalismus - supernaturalismus

12. nomotetický - idiografický (přístup)

13. periferismus - centralismus

14. purismus ? utilitarismus

15. kvantitativní - kvalitativní (přístup)

16. racionalismus ? iracionalismus

17. statický ? dynamický:

18. statický - vývojový přístup

4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU:

  • pohyb a rozpory psychologického myšlení ? McLuhanova tetráda (figura a pozadí)
  • 4 otázky:
  • 1) na co tato idea ?vrhá světlo?? (FIGURA)
  • 2) co je zde překonáváno? (POZADÍ)
  • 3) Co je zde aktualizováno? Na co se zde navazuje? (FIGURA)
  • 4) Co je (nevyhnutelnou) inverzí? ?V co se to nakonec zvrhne?? (POZADÍ)

5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT

  • strukturalismus a funkcionalismus
  • behaviorismus
  • gestaltismus
  • Freudova psychoanalýza
  • Jungova hlubinná psychologie
  • Adler, neopsychoanalýza, Berne
  • existenciální a humanistická psychologie
  • transpersonální psychologie
  • kognitivní psychologie
  • kulturně historický přistup

6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII

  • analytický přístup
  • preferování mechanických vazeb
  • kauzální přístup
  • kvantifikace jevů
  • převaha diskursivního myšlení
  • přísný determinismus
  • nomotetický přístup
  • ahistorické pojetí
  • reduktivní postupy
  • pasivní pojetí člověka

7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ:

  • psychologické přístupy mají v sobě v různé míře obsaženo pojetí OPTIMA
  • schéma, v němž jsou nastolovány otázky optima, norem či hodnot:
  • identifikace ?potíže? (problému, konfliktu)
  • hledání zdroje ?potíže?
  • hledání řešení
  • s ohledem na určitý optimální, žádoucí stav, tj. cíl, který je nositelem určité hodnoty
  • tedy schéma: POTÍŽ (zdroj) ? ŘEŠENÍ ? CÍL (hodnota)
  • příklady: psychoanalýza, analytická psychologie, individuální psychologie, transakční analýza, logoterapie ad.

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Freud

POTÍŽ: konflikty uvnitř jedince (výraz konfliktu mezi ?přírodou a civilizací?

ŘEŠENÍ: třeba překonat infantilní fixace, vědomým způsobem řešit konflikty, identifikovat se jako realistický jedinec vědomý si sebe sama

CÍL: vědomí, silné ego, přizpůsobení realitě, schopnost sublimace

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Adler

POTÍŽ (a její zdroj): pocit méněcennosti kompenzovaný touhou po moci, mocenské strategie ega uplatňující v různých životních liniích

ŘEŠENÍ: překonání mocenských hrátek ega

CÍL: společenský cit, realizace zralých vztahů k lidem

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Berne

POTÍŽ: Fungujeme v rámci jakýchsi rigidních scénářů ? her, které jsou výrazem naší neschopnosti skutečné intimity, neschopnosti spontánně a pružně volit a uvědomovat si, co vlastně děláme

ŘEŠENÍ: Je třeba pojmenovat a prokouknout hry, vzdát se zisku, který přinášejí

CÍL: vědomí toho, co děláme, spontaneita pružného rozhodování, intimní vztahy, přijetí rizika a odpovědnosti

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Fromm

POTÍŽ: člověk není schopen unést svojí svobodu a rozpory existence a utíká k různým formám ?úniků?. Toto má vedle individuální roviny své zdroje a obdoby také na rovině společenského uspořádání

ŘEŠENÍ: třeba měnit sebe i společnost

CÍL: 1) milovat 2) tvořit 3) být zakořeněný 4) mít vlastní identitu 5) rozumět světu i sobě v něm

8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII

  • obecná charakteristika postmoderního obratu:
  • relativizace moderní racionality, důvěry v pokrok, relativizace vědy
  • od universálního k lokálnímu
  • od individuálního subjektu k sociálnímu kontextu
  • od objektivní reality k realitě sociálně konstruované
  • sociální konstruktivismus
  • diskursivní psychologie
  • kritická psychologie
  • narativní psychologie

9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY ?TETRÁDY?:

  • FIGURA: psychické procesy jako sociální, jako konstrukce, skrze diskurs
  • PŘEKONÁVÁNO: autonomní individuum, objektivní psych. realita, mentalismus, universální psychické zákonitosti
  • AKTUALIZACE: např. symbolický interakcionismus, Lacanova reinterpretace psychoanalýzy, Vygotský ad.
  • INVERZE: rozpuštění psychologie v sociologii či lingvistice / zaujatý (zato však přiznaný) nástroj ideologických pozic

10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA

  • psychologie a naturalizace
  • ideologická kritika jako ?de-naturalizace?
  • ideologie jako representace imaginárního vztahu subjektu k jeho reálným podmínkám
  • ?odkud? můžeme kritizovat ideologii

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK