Cílem je osvojení obecně psychologických poznatků a získání vhledu do současného psychologického myšlení. Kurz je
pokračováním kurzu ze zimního semestru. Výklad je nejprve zaměřen na inteligenci a kreativitu jako dispoziční základ
poznávacího procesu myšlení (přístupy k inteligenci, druhy inteligence, měření imteligence, teorie inteligence, kreativní
osobnost, proces a produkt, teorie kreativity). Dále se pokračuje ve výkladu psychických procesů, zejména procesů
motivačních a volních, tedy především nekognitivních. Z motivace lidského chování bude pozornost věnována vymezení
teoretických pozic, vnějším a vnitřním zdrojům motivace, motivačním dispozicím a motivačním procesům, časovému faktoru
v lidské motivace a motivaci učební činnosti. Výklad problematiky učení obsahuje témata: učení jako forma činnosti, druhy
učení, procesy a mechanismy učení, zákonitosti učení apod. Teoreticky zaměřené přednášky budou doprovázet semináře,
ve kterých budou k příslušným tématům uváděny příklady a ukázky.
Odborná literatura:
ATKINSONOVÁ, R. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
BRICHCÍN, M. Vůle a sebekontrola. Praha: Karolinum, 1999.
DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada, 2002.
HLAVSA, J. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia, 1985.
PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999.
HRABAL, V.; MAN, F.; PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF
UK, 2002.
ROHRACHER, H. Paměť a učení. In MEILI, R.; ROHRACHER, H. Učebnice experimentální psychologie. Praha: SPN,
1967, str. 91 ? 128.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.05.2007)
General psychology
mind, consciousness, unconsciousness, experience, behavior, action, personality, subjective reality, mental phenomenon, determination of mental phenomena, mental and psychological laws, characterization of knowledge, processual and content analysis, processual, systemic and structural approach, psychical processes, cognitive processes, content of cognitive processes: sensation, psychophysics, stimuli thresholds, reaction time, perceptual processes, imagination, fancy, memory, learning, thinking as problem solving, processes of thought, operation of thought, comprehension processes, intelligence, gift, ability, talent, concept-formation processes, inference processes, deductive reasoning, speech, language, thinking and speech, thinking and language, creativity, formal cognitive processes: attention, emotional processes, will, voluntary action, voluntary processes, motivation, interaction of psychical processes, models of interaction of psychical processes.
Cognitive psychology
paradigm of cognitive psychologie, information-processing paradigm,
symbol, symbolic processes, sign, meaning, modularity, mental rotation, mental representation, mental model, mental maps, semantic network, network models; cognitive science, connectionism, connectionistic model, subsemantic network.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (18.01.2007)
Cíl předmětu
Kurs navazuje na Obecnou psychologii I a pokračuje ve výkladu systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. Jednotlivé bloky se zaměřují na následující problematiku:
inteligence
tvořivost
učení
emoce
motivace
vůle
Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou presentovány názorné ilustrace, zkoušky a experimenty.
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Literatura
a) základní studijní literatura:
EYSENCK, M.W., KEANE, M. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: Mentální representace a mentální modely. Praha: Grada, 2004.
základní spory a konflikty v oblasti zkoumání inteligence
stabilita a proměnlivost inteligence (Flynnův efekt)
typy a druhy inteligence: teoretická a praktická, verbální a nonverbální, krystalizovaná a fluidní, konvergentní a divergentní, implicitní a explicitní, abstraktní a konkrétní, sociální, morální a emoční inteligence
vývojové trendy v oblasti zkoumání inteligence
3. blok: UČENÍ
vymezení učení: typy definic, užší a širší pojetí učení
učení jako jedna ze základních forem činnosti
biologické, psychologické a sociální předpoklady učení
základní druhy učení, učení u zvířat, specificky lidské učení, učení u ?inteligentních? strojů
klasifikační kritéria druhů a forem učení (podle výsledků, podle metod, podle účasti psychických funkcí)
základní teorie a modely učení: model klasického a operantního podmiňování, asocianistický a gestaltistický výklad učení, kognitivní přístup k učení vědomostem a znalostem, mentální modely jako nástroj explikace procesu učení, teorie sociálního učení
principy, zákonitosti a činitelé učení: funkce asociací v procesu učení, S-R a S-S učení, funkce posilování a zpevňování, zákon opakování, efektu a pohotovosti, mechanismy sociálního učení, křivka učení, funkce zpětné vazby, vnější a vnitřní faktory učení
4. blok: EMOCE
definice emocí (jako stav a jako proces)
emoce jako prožitek, emoce jako fyziologický/neurologický proces, emoce jako výraz
základní pojmy: emoce, cit, afekt, vášeň, nálada, temperament, emociogenní situace
klasifikace emocí: stenické a astenické, podle hedonického kontinua, vědomé a nevědomé, vyšší a nižší
fyziologické základy emocí, sociální a kulturní podmíněnost emocí
dimenze (polarity) emocí (Wundt):
přístupy k emocím: psychofyziologické, fenomenologické, analýza výrazu
vybrané teorie emocí: James-Lange, Cannon, kognitivní, excitační, aktivační
pojetí agrese: pudová a instrumentální agrese
5. blok: MOTIVACE
vymezení motivace a motivu (užší a širší pojetí)
postavení motivace v systému psychických procesů
základní funkce motivu: energetizující, direktivní, persistentní
b) Ústní zkouška z rozsahu vědomostí za oba semestry
Začlenění kursu
Podobně jako v případě Obecné psychologie I by tento kurs měl být obecným základem pro většinu dalších teoretických i aplikovaných disciplín. Jednoznačnou prerekvizitou je pro kurs Přehled psychologických systémů.
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
General psychology
mind, consciousness, unconsciousness, experience, behavior, action, personality, subjective reality, mental phenomenon, determination of mental phenomena, mental and psychological laws, characterization of knowledge, processual and content analysis, processual, systemic and structural approach, psychical processes, cognitive processes, content of cognitive processes: sensation, psychophysics, stimuli thresholds, reaction time, perceptual processes, imagination, fancy, memory, learning, thinking as problem solving, processes of thought, operation of thought, comprehension processes, intelligence, gift, ability, talent, concept-formation processes, inference processes, deductive reasoning, speech, language, thinking and speech, thinking and language, creativity, formal cognitive processes: attention, emotional processes, will, voluntary action, voluntary processes, motivation, interaction of psychical processes, models of interaction of psychical processes.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (18.01.2007)