PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika - OBPP14002
Anglický název: Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:200 / 200 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Záměnnost : OB23142007
Je záměnnost pro: OK0218109, O02214004
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Anotace: Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Cíl předmětu -

Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.

Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Literatura -

Literatura:

  1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
  2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
  3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
  4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
  5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
  6. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
  7. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
  8. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
  9. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
  10. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
  11. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
  12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
  13. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2016)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ze zkoušce:

• prostudovaná doporučená odborná literatura,
• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.

• povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 73-131.
• povinně je třeba rovněž prostudovat dvě kapitoly z učebnice (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-117.
BENDL, S. Výchovné problémy a profesionální intervence. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 225-268.
• zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).

 

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (12.03.2018)
Sylabus -

Sylabus:

  • historický vývoj sociální pedagogiky,
  • významné osobnosti sociální pedagogiky,
  • vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,
  • cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,
  • funkce a úkoly sociální pedagogiky,
  • pojetí sociální pedagogiky,
  • prostředí a výchova,
  • multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání,
  • sociální fobie,
  • výchovné problémy v současné škole,
  • příčiny problémového chování žáků,
  • metody zjišťování příčin problémového chování žáků,
  • prevence a řešení problémového chování žáků.

 

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (30.11.2016)
Studijní opory

Nárys sociální pedagogiky (skripta).

Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK