I. Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a
typologické inklinace v dětském výtvarném projevu.
II. Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky: výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na pre-primárním a
primárním stupni vzdělávání. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a výtvarné tvorby. Umělecké dílo jako znakový
systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech. Teoretické rámce současné výtvarné výchovy
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Children´s art as a specific phenomenon of ontogeny. Developmental stages, individual differences and typological
inclinations .
Pedagogical aspects of aestetic interactions:Aims, contents and tools of art education in primary school. Conceptual models
of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects). Theoretical phrames of contemporary Visual Art Education.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Cíl předmětu -
Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev a položit základy kompetentního rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Práce s kurikulárními dokumenty Stimulovat provázání výtvarné a psychodidaktické dimenze profesní kompetence učitel. Rozvíjet funkční slovník učitele ve výtvarné výchově pro pojmenování jevů a činitelů v situacích výtvarné výchovy. Základní principy galerijí edukace.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Educational target: to create dispositions for understanding of visual expressions of children in primary school and prepare the students for competent decision-making in Visual Arts Education. Stimulate the future teacher´s visual competence and psychodidactic dimension of the professional competence. Develop functional vocabulary of the teacher of Visual Arts Education.
Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev a položit základy kompetentního rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání Stimulovat provázání výtvarné a psychodidaktické dimenze profesní kompetence učitel. Rozvíjet funkční slovník učitele ve výtvarné výchově pro pojmenování jevů a činitelů v situacích výtvarné výchovy.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (24.02.2013)
Literatura -
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010. ISBN 978-80-210-5389 Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. Kesner, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000. ISBN 80-7035-155-1(NG) a 80-7203-252-6 (Argo) KULKA,J. Psychologie umění. 1.vyd. Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. Mirzoeff, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia 2012. ISBN 978-80-200-1984-4 ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV.1.vyd. Praha: Práce,1994.128 s. ISBN 80-208-0008-5. ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vyd. Praha: Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7 RVP PV
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010. ISBN 978-80-210-5389 Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. Kesner, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000. ISBN 80-7035-155-1(NG) a 80-7203-252-6 (Argo) KULKA,J. Psychologie umění. 1.vyd. Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. Mirzoeff, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia 2012. ISBN 978-80-200-1984-4 ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV.1.vyd. Praha: Práce,1994.128 s. ISBN 80-208-0008-5. ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vyd. Praha: Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7 RVP PV
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Požadavky ke zkoušce -
Forma kontroly předmětu: zápočet; bližší požadavky jsou zadávány vyučujícím
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Attestation: credit
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (24.02.2013)
Sylabus -
Obsah - klíčová slova: Výtvarné dispozice, ontogeneze, estetická interakce, jev a interpretace, tvořivost, náhled, zodpovědnost. estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, tvorba, komunikace
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Contents - key words:Visual Arts dispositions, ontogenesis, aesthetical interaction, phenomenon and its interpretation, creativity, insight, responsibility. aestethetical interaction, visual perception, Visual Arts perception, imagination, creativity, symbol, expression, communication
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)