|
|
|
||
Předmět má propedeutický charakter a jeho cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Slouží k zopakování a prohloubení středoškolského učiva a navazuje na něj rozšířený výklad anatomie a fyziologie vybraných tělních soustav. Důraz je důsledně kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení biologických determinant, možností a limitů lidského organismu, a to se zřetelem na zaměření oboru.
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
|
|
||
Cílem předmětu je získání přehledu o fyziologických a anatomických základů pohybu a uvedení do teoretického zázemí pohybových aktivit z hlediska životního stylu člověka jako jednotlivce. Rozvíjí vztah k pohybovým aktivitám a sportu. Poskytuje základ pro výchovnou, lektorskou a poradenskou činnost v otázkách celoživotního provádění pohybových činností podporujících zdraví. Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
|
|
||
DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901-667-0-9. ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X HRODEK, O. Pediatrie. 1. vyd. Praha : Galén, 2002, 767 s. ISBN 80-7262-178-5 JELÍNEK, J aj. Biologie a fyziologie člověka a úvod do studia obecné genetiky. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. 223 s. 80-7182-138-1 KOPECKÝ, M.; CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9. MÁČEK, M.; RADVANSKÝ, J.; Et. al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. 1. Vyd. Praha: Galen, 2011. 245 s. ISBN 978-80-7262-695-3. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-7184-867-7. MOUREK, J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 204 s. ISBN 80-247-1190-7 MULLEROVÁ, L. Biologie člověka a zdravotní prevence. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2001. 126s. ISBN 80-7044-362-6 PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-182-6. VELEMÍNSKÝ, M. Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice : JU, ZSF, 2005. ISBN 80-7040-813-8 Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
|
|
||
Předpokladem pro udělení zápočtu je úspěšné absolvování písemného zápočtového testu (65 %). Pokud student neuspěje v první testu, bude vypsán pouze jeden opravný termín (úspěšnost 75 %). Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2012)
|
|
||
1. Pohybový systém - kosti, svaly, klouby. 2. Anatomická specifika dětského věku. 3. Somatotypy. 4. Růst a proporcionalita těla. 5. Aerobní a anaerobní cvičení (trénink). 6. Fyziologické aspekty pohybové aktivity. 7. Změny v dýchacím a oběhovém systému při zátěži. 8. Stravování. 9. Pitný režim. 10. Termoregulace. 11. Vliv pohybové aktivity (PA) a sportovního tréninku na růst a vývoj dětského organismu. 11. Sportovně pohybové aktivity ve vztahu ke zdraví a kvalitě života. 12. Význam včasného a soustavného rozvoje pohybových schopností v životě člověka. 13. Motivace k pohybové aktivitě a sportovním činnostem. 14. Zdravotní aspekty pohybových aktivit v jednotlivých věkových údobích. 15. Složky vhodného pohybového režimu s preventivním účinkem, rizika vzniku onemocnění (oběhových, metabolických aj.). Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
|