Posláním studijního předmětu je seznámit studentky a studenty s aplikacemi využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vyučování a učení z různých aspektů s cílem přispět k poznání a pochopení skutečného vzdělávacího potenciálu ICT a připravit studentky jako budoucí učitelky mateřských škol na efektivní využití informačních technologií pro podporu inovativních metod výuky a učení v předškolním vzdělávání.
Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty nejen potřebnými teoretickými znalostmi, ale pomoci jim též rozvinout jejich praktické schopnosti výukového využití ICT. Kromě toho se zaměřuje i na právní otázky související s možností využití počítače ve výuce.
Získané znalosti a dovednosti přispějí k budování osobního vzdělávacího prostředí studentek a studentů a k nastartování jejich následného celoživotního vzdělávání.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2014)
The aim of subject Educational application of ICT is to introduce students to basic ways of using information technology in teaching and learning from different aspect with the target to add some to knowledge and understanding of real educational potencional ICT and prepare students as future teachers on the effective using of information technology for support teaching and learning.
The goal of this subject is to get better knowledge about meaning and function of computer technology in the tuition and in process of pupil's learning, in mastering basic point of view in using program environment and to evaluate its specific and functional possibilities and analyzing what to do in different educational situation. Content of this subject is focused on theoretical-methodical and practical questions connected with possibilities of using computer in tuition and integration of ICT into education, on the project tuition with using ICT, distributed tuition and practical examples of using ICT in the tuition and learning.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2014)
Literatura
BEČVÁŘOVÁ, Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. 1.vyd. Praha: Portál, 2010, 176 s. ISBN 978-80-7367-221-8 BEČVÁŘOVÁ, Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. 1.vyd. Praha: Portál, 2010, 176 s. ISBN 978-80-7367-221-8
GILES, David. Psychologie médií. Vyd. 1. Překlad Helena Šolcová. Praha: Grada, 2012, 185 s. Z pohledu psychologie. ISBN 9788024739212.
GILES, David. Psychologie médií. Vyd. 1. Překlad Helena Šolcová. Praha: Grada, 2012, 185 s. Z pohledu psychologie. ISBN 9788024739212.
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ B. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 341.
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ B. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 341.
KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 307 s.
KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 307 s.
Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Editor Alena Černá. Praha: Grada, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 9788024745770.
Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Editor Alena Černá. Praha: Grada, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 9788024745770.
LAŽOVÁ, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči. 1.vyd. Praha: Portál, 2013, 136 s. ISBN 978-80-262-0378-0
LAŽOVÁ, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči. 1.vyd. Praha: Portál, 2013, 136 s. ISBN 978-80-262-0378-0
MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NYKL. Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Vyd. 1. Překlad Jana Bílková. Praha: Grada, 2011, 172 s. Psyché (Grada). ISBN 9788024736129.
MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NYKL. Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Vyd. 1. Překlad Jana Bílková. Praha: Grada, 2011, 172 s. Psyché (Grada). ISBN 9788024736129.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. INSB 978-80-7367-172-7.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. INSB 978-80-7367-172-7.
PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, 2013, 184 s. ISBN 978-80-262-0495-4
PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, 2013, 184 s. ISBN 978-80-262-0495-4
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2. rozšířené a přepracované vyd. Praha: Portál, 1998, 336 s. ISBN 80-7178-252-1
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2. rozšířené a přepracované vyd. Praha: Portál, 1998, 336 s. ISBN 80-7178-252-1
Příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky.
Příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky.
Rogers, V. Kyberšikana. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
Rogers, V. Kyberšikana. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
Sak, P. a kol., Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2010. INSB 978-80-7367-230-0.
Sak, P. a kol., Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2010. INSB 978-80-7367-230-0.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanejší metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 539 s. Žurnalistika a komunikace (Grada). ISBN 9788024735689.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanejší metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 539 s. Žurnalistika a komunikace (Grada). ISBN 9788024735689.
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 48 s. ISBN 80-87000-00-5, dostupný online z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 48 s. ISBN 80-87000-00-5, dostupný online z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu : závislost na internetu, navazování kontaktů online, soukromí na sociálních sítích, online komunity. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 183 s. Psyché. ISBN 9788024750101.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu : závislost na internetu, navazování kontaktů online, soukromí na sociálních sítích, online komunity. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 183 s. Psyché. ISBN 9788024750101.
Šmahel, D., Subrahmanyam, K. Mladí lidé ve virtuálním světě. Praha: Portál, 2011. INSB 978-80-7367-866-1.
Šmahel, D., Subrahmanyam, K. Mladí lidé ve virtuálním světě. Praha: Portál, 2011. INSB 978-80-7367-866-1.
Uwe Buermann: Jak (pře)žít s médii
Uwe Buermann: Jak (pře)žít s médii
Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2010. INSB 978-80-247-3357-9.
Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2010. INSB 978-80-247-3357-9.
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. 48 s.
- IT právo. Dostupné na www: http://www.itpravo.cz/
- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
- Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti (antispamový zákon)
- Server Ministerstva spravedlnosti České republiky http://justice.cz
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (25.03.2015)
Metody výuky -
přednáška
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2014)
Lecture
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2014)
Požadavky ke zkoušce
- Aktivní přístup k zadaným úkolům v prostředí MOODLE na požadované úrovni - Prezentace a obhájení seminární práce (tvůrčí práce v rámci témat výuky na dané téma) s prokázáním příslušné úrovně vědomostí dané problematiky a s prokázáním praktické způsobilosti
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2014)
Sylabus - angličtina
- Information society, information technology, information literacy, education in information society, information instructing - Information resources, teacher and pupil competences, resources evaluation, media, media and communication, media pedagogy, pedagogy communication with ICT support - Computer and child - Gender and ICT - Project education, examples of project education with computer technology - Educational software, information resources and www pages evaluation - Legal using software, Internet and legal point of view