Elementární základy hudební teorie, stupnice, intervaly, akordy, přehled hudebních nástrojů, zpěv a hra písní na klavír, taktování písní, vypracování ověřovacích testů I, II, III.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2012)
Fundamentals of music theory, overview of symphony orchestra musical instruments, soprano flute playing, fundamentals of timing technique, singing songs.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2012)
Cíl předmětu
Cílem semináře Základy Hv I je uvést posluchače do studia hudební výchovy a poskytnout jim nezbytné informace z oblasti všeobecné hudební teorie.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2012)
Literatura
ZENKL.L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Barenreiter Praha, s r.o 2003, 8. vydání, s.197, ISBN: 80-86385-21-3. KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN 80-7178-099-5.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2012)
Metody výuky
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny za týden budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou zadávány domácí práce k přípravě na tři testy v průběhu semestru, které se vztahují k obsahu výuky. Studenti si vypůjčí publikace o hudební teorii ABC hudební nauky (L. Zenkl), dále Příručku klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a v ZŠ (M. Kodejška), od vyučujícího dostanou oxeroxované písně pro děti mladšího školního věku. Z těchto materiálů budou individuálně studovat a učit se hrát na klavír, zpívat a dirigovat písně. Jejich příprava bude kontrolována v průběhu seminářů a koordinována s disciplinou Hra na klavír I. Od učitele obdrží vzory testů z hudební teorie, jejichž obdoba bude uplatněna u dílčí zkoušky na konci druhého semestru studia.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Požadavky ke zkoušce
zápočet
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Sylabus
Konkrétně budou v seminářích v průběhu celého semestru probírána tato témata: notová soustava, notopis, takty a rytmus, tempo a jeho označení, stupnice durové, první test v pořadí, mollové stupnice (aiolské, harmonické a melodické), druhý test v pořadí, intervaly (základní a odvozené), akordy (kvintakordy durové a mollové a jejich obraty), třetí test v pořadí, přehled o hudebních nástrojích v symfonickém orchestru. Důležitou náplní předmětu bude utvářet praktické dovednosti zpěvu písní vhodných pro děti v předškolním a v mladším školním věku a u vybraných i jejich hry na klavír, včetně elementárních základů taktovací techniky.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)