Zážitková příprava v artefiletickém pojetí. Cílem kurzu je získat kompetence k osobnostně zralému výchovnému vedení
zážitkových aktivit ve výchově uměním, nabýt kompetence k řešení osobních nebo kázeňských problémů v pedagogické
činnosti, získat základní psychohygienické předpoklady k předcházení syndromu útlumu a vyhoření v pedagogické práci v
různých sociálních prostředích a skupinách.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Selfexperiential learning in artefiletical conception. The aim of the course is to gain competencies in leading of experiential
activities through art, competencies to manage personal and discipline problems in pedagogical situation and competencies
to prevent Burnout effect in pedagogical work in different social spaces and groups.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Cíl předmětu -
Cíle předmětu: získání základních znalostí z oblasti artefiletiky (metodických, teoretických, praktických), dovedností k vedení a přípravě artefileticky pojaté výuky
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Aim of the subject: to get essential knowledge from Artephiletics (metodical, teoretical and practical), skills to leed and create artephiletical lesson.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Literatura -
Povinná literatura:
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, Karolinum: 1997
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000.
SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.
Další literatura:
CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí
a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.
VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997.
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2010)
CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí
a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.
SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000.
VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Metody výuky -
přednáška
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)
lecture 1 seminar 0
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu (Z):
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře), vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu, vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol, absolvování závěrečného pohovoru
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
Claim to the C:
70% of attendance,
Essey and didactical project,
Portfolio,
Final interview
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
kruh bezpečí, práce ve skupině, individuální práce
mezipředmětové vazby, kompetence, výstupy (RVP)
2. teoretická stránka artefileticky pojaté výuky
obsah zážitku a přístup k němu prostřednictvím situace - koncept, prekoncept
komunikace o zážitku, reflektivní dialog, personalizace a enkulturace - rozdíl artefiletiky a arteterapie
artefiletika a umění - enkulturace, socializace umění
3. praktická složka semináře
vlastní tvorba a návštěvy galerií nebo muzeí výtvarného umění
reflexe výtvarného zážitku
reflektivní dialog ve skupině nad vlastními výtvarnými a didaktickými pracemi
analýza poznatků z reflektivního dialogu za použití terminologie artefiletiky
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
main methods and metodical terms, phases of lesson, curriculum)content of experinece in educational situation, concept, preconcept, communication, reflective dialog, personalization and enculturation, diference among Artephiletics and Artetherapy, Art and Artephiletics, own creation, excursion to the galleries or art museum, reflection of art experience
key words: art experience, kontent, expression, reflection, prekoncept, concept
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)