PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Artefiletická propedeutika I - OB2321026
Anglický název: Introduction to Art Philetics I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OB2321018
Je prerekvizitou pro: OB2321031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Zážitková příprava v artefiletickém pojetí. Cílem kurzu je získat kompetence k osobnostně zralému výchovnému vedení zážitkových aktivit ve výchově uměním, nabýt kompetence k řešení osobních nebo kázeňských problémů v pedagogické činnosti, získat základní psychohygienické předpoklady k předcházení syndromu útlumu a vyhoření v pedagogické práci v různých sociálních prostředích a skupinách.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Cíl předmětu -

Cíle předmětu: získání základních znalostí z oblasti artefiletiky (metodických, teoretických, praktických), dovedností k vedení a přípravě artefileticky pojaté výuky

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Literatura -

Povinná literatura:

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, Karolinum: 1997

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000.

SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.

Další literatura:

CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí

a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.

VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997.

Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2010)
Metody výuky -

přednáška

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu (Z):
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře), vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu, vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol, absolvování závěrečného pohovoru

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
Sylabus -
Sylabus:
1. metodická (didaktická) stránka artefileticky pojaté výuky

  • učební úloha (námět, technika, tvorba, reflexe, hodnocení)
  • motivace, zadání, výrazová hra, reflektivní dialog, vzdělávací motiv
  • kruh bezpečí, práce ve skupině, individuální práce
  • mezipředmětové vazby, kompetence, výstupy (RVP)

2. teoretická stránka artefileticky pojaté výuky

  • obsah zážitku a přístup k němu prostřednictvím situace - koncept, prekoncept
  • komunikace o zážitku, reflektivní dialog, personalizace a enkulturace - rozdíl artefiletiky a arteterapie
  • artefiletika a umění - enkulturace, socializace umění

3. praktická složka semináře

  • vlastní tvorba a návštěvy galerií nebo muzeí výtvarného umění
  • reflexe výtvarného zážitku
  • reflektivní dialog ve skupině nad vlastními výtvarnými a didaktickými pracemi
  • analýza poznatků z reflektivního dialogu za použití terminologie artefiletiky

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK