|
|
|
||
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny.
Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.
Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.
Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.
Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se
skutečností, objevování a poznávání výtvarného řádu.
Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
|
|
||
Cíle předmětu:
Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
|
|
||
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V. Praha : UK Praha Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
|
|
||
přednáška Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
|
|
||
Požadavky ke kontrole:
Zkouška: První částí zkoušky je hodnocení semestrální práce na zadané téma. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude znalost a reflexe prostudované literatury, schopnost prezentace vlastních poznatků a názorů, kritická reflexe názorů ostatních studentů a reflexe názorů vlastních. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vytvořeny z teoretického obsahu předmětu. Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
|
|
||
Klíčová slova:
Výtvarný projev, kresba, malba, modelování, ontogeneze, fylogeneze. Stádia, charakteristické rysy, typologie. sylabus: Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a umělecká typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání výtvarného řádu. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
|