PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Úvod do výtvarné kultury - OB2321001
Anglický název: Introduction to Art and Culture
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Pavel Šamšula, CSc.
Je prerekvizitou pro: OB2321005, OB2321009, OB2321006
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Strukturní a systémové vztahy kultury, výtvarné a vizuální kultury a výtvarného umění. Příroda, kultura, civilizace a umění. Antropologické a filozofické koncepce kultury na počátku 21. století. Kultura jako systém uchovávání a předávání informací. Postavení umění v lidské kultuře, druhy a typy umění. Umění a kýč. Postavení a funkce umění v kultuře a jejich proměny. Tvorba a recepce uměleckého díla, umělecká mimézis. Percepce, recepce, apercepce a responze uměleckého díla. Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich proměny ve fylogenezi a ontogenezi. Základní estetické a umělecké kategorie. Estetická a umělecká norma, funkce a hodnota, jejich vztahy a proměny. Kultura a výchova, postavení, funkce a možnosti umění ve výchově a proměny jejich vztahů.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
Cíl předmětu -
Cíle předmětu:
Pochopení základních systémových vztahů kultury, vizuální a výtvarné kultury a výtvarného umění. Orientace v základních pojmech, jejich významech a vztazích. Reflexe teoretických poznatků a komparace s živou skutečností.

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Literatura -

BELTING, H.: Konec dějin umění. Mladá fronta, Praha 2000.

BÁHA, J., SLAVÍK,J.: Průvodce výtvarným uměním V. Praha, SPL Práce 1997

HENCKMANN, W., LOTTER, K.: Estetický slovník. Mladá fronta, Praha 1995

CHVATÍK, K.: Strukturální estetika. Praha 1994

CHALUPECKÝ, J.: Na hranicích umění. Praha 1990.

CHALUMEAU, J.-P.: Přehled teorií umění. Portál, Praha 2003

LIESMANN, N.: Filozofie moderního umění. Votobia, Praha-Olomouc 2000

KULKA, T.: Umění a kýč. Academia, Praha 2004 (2.vydání).

SOUKUP, V.: Přehled antropologických teorií kultury. Karolinum, Praha 1999

ŠMAJS, J.: Ohrožená kultura. Hynek, Praha 1997

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
Metody výuky -

přednáška

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke kontrole:
Zkouška:
Předpokladem připuštění ke zkoušce je vypracování semestrální práce, jejíž hodnocení a obhajoba nepevní částí zkoušky. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude schopnost prezentovat a obhajovat vlastní poznatky a názory, schopnost kritické reflexe a sebereflexe. Konkrétní požadavky budou vytvořeny z obsahu předmětu.

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Sylabus -

Klíčová slova:
Kultura, vizuální kultura, výtvarná kultura, výtvarné umění; umění volné, užité, design. Umělecká mimézis. Tvorba, percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla.

sylabus:
Strukturní a systémové vztahy kultury, výtvarné a vizuální kultury a výtvarného umění.

Příroda, kultura, civilizace a umění. Antropologické a filozofické koncepce kultury na počátku 21. století. Kultura jako systém uchovávání a předávání informací. Postavení umění v lidské kultuře, druhy a typy umění. Umění a kýč. Postavení a funkce umění v kultuře a jejich proměny. Tvorba a recepce uměleckého díla, umělecká mimézis. Percepce, recepce, apercepce a responze uměleckého díla. Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich proměny ve fylogenezi a ontogenezi. Základní estetické a umělecké kategorie. Estetická a umělecká norma, funkce a hodnota, jejich vztahy a proměny. Kultura a výchova, postavení, funkce a možnosti umění ve výchově a proměny jejich vztahů.

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK