Cílem studijního předmětu je osvojení příslušných poznatků a dovedností týkajících se základních pojmů a příslušného teoretického aparátu z oblasti technologické podstaty multimedií, jejich využití a tvorby a současně navodit osvojení potřebných činností při ovládání multimediálního prostředí osobního počítače včetně dalších vybraných zařízení využívaných v multimediálních systémech. Předmět je obsahově orientován na technické a programové vybavení multimediálních systémů, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů a pochopení jejich specifik a funkčních možností, problematiku analogového a digitálního zpracování signálů, záznamu, reprodukce a kódování zvuku a obrazu, formáty zvukových a obrazových souborů, možnosti a způsoby využití programového vybavení pro zpracování zvuku a obrazu a na poznání možností a způsobů tvorby multimediálních aplikací na dalších platformách včetně orientace do oblasti 3D, VRLM a fraktálové grafiky.
Poslední úprava: STEJSKAL/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2009)
Literatura
ČADA, O. Digitální video krok za krokem. Praha : Grada Publishing, 2002.
HAMLIN, J. S. Grafika a animace. Brno : Unis Publishing, 2000..
JUŘICA, J. Video na počítači. Praha : Computer Press, 2002.
KOHOUTKOVA, J. Hypermedia Interfaces to Relational Data Structures. Amsterdam : Universiteit van Amsterdam, 2003.
PECINOVSKÝ, J. Upravujeme digitální video. Praha : Grada Publishing, 2002.
SUTCLIFFE, A. Multimedia and virtual reality: designing usable multisensory user interfaces. Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum, 2003.
Poslední úprava: STEJSKAL/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2009)
Sylabus
ZÁKLADNÍ POJMY
Multimedia
Jednotlivé multimediální složky
Grafické prvky, zvuk, video
DRUHY A VLASTNOSTI MULTIMEDIÍ A JEJICH UPLATNENÍ
Zdroje multimediálních dat
Formáty a jejich specifikace
Uplatnení multimedií v praxi
HARDWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ
Jednotlivé snímací prvky, kamery, rozlišovací schopnost, digitální foto
Grafické karty a grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry
Monitory, projektory
PRÁCE SE ZVUKEM A VIDEEM NA POCÍTACI
Editory a strižny, nelineární strih videa - vlastní seznámení se software
Komprese dat
Základy práce s kamerou + ostatní zdroje
PROGRAMY PRO TVORBU MULTIMEDIÍ
Zvukové editory
Práce s nekolika typy strižen
Charakteristika specializovaných programu pro animaci, vytvárení virtuálních scén (3D grafika)
MULTIMEDIÁLNÍ APLIKACE
Užití ve výchove a vzdelávání
Základní postupy a pracovní návyky pri príprave a realizaci multimediálních projektu
Konecná úprava, adjustace a distribuce
Poslední úprava: STEJSKAL/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2009)