Studijní předmět Elektrotechnika a elektronika II navazuje na předcházející předměty zaměřené na fyziku a elektrotechniku. Posláním předmětu Elektronika a elektrotechnika II je prohloubit znalosti studentů v tématech zaměřených elektrotechnicky včetně číslicové techniky s ohledem na možnosti aplikace v edukační sféře. Poznatky se týkají magnetického a elektromagnetického pole, vybraných číslicových, resp. hybridních obvodů, funkcí a využití elektronických a elektrotechnických prvků, obvodů a aplikací včetně přístrojů v domácnostech, výroby a rozvodů elektřiny, měření elektrických veličin. Kromě teoretických částí je součástí předmětu i cvičení, ve kterém studenti řeší samostatně příklady z dané oblasti.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
The subject Electrical & Electronic Equipment II builds on previous courses focused on physics and electrical engineering. The mission of the subject Electronics & Electrical II is to deepen students' knowledge in areas focusing electrotechnically including digital technology with regard to possible applications in the educational sphere. The findings relate to magnetic and electromagnetic fields, selected digital respectively. hybrid circuits, functions and use of electronic and electrical components, circuits and applications including household appliances, electricity production and distribution, measurement of electrical quantities. Besides the theoretical part of the course includes also an exercise in which students solve examples from the field.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
Literatura
Základní studijní literatura:
BERKA, Š., FORMÁNEK, M., KUBICA, L. Elektrotechnická schémata a zapojení 2. Praha : BEN, 2010.
BIČÁK, J., LAIPERT, M.,VLČEK, M. Lineární obvody a systémy. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2007.
BOHÁČEK, J. Metrologie. Praha : Vydavatelství ČVUT FEL, 2011.
BRTNÍK, B. Základní elektronické obvody. Praha : BEN, 2011.
DOLEČEK, J. Moderní učebnice elektroniky komplet. Praha : BEN, 2009.
MATOUŠEK, D. Číslicová technika. Praha : BEN - technická literatura, 2002.
RIPKA, P., ĎAĎO, S., KREIDL, M., NOVÁK, J. Senzory a převodníky. Praha : Vydavatelství ČVUT FEL, 2011.
UHLÍŘ, I. a kol. Elektrické obvody a elektronika. Praha : ČVUT, 2002.
VOBECKÝ, J., ZÁHLAVA, V. Elektronika. Praha : Grada, 2001.
VOBECKÝ, J., ZÁHLAVA, V. Elektronika: součástky a obvody, principy a příklady. Praha : Grada Publishing, 2005.
Doporučená studijní literatura:
BRTNÍK, B. Elektrické obvody v příkladech. Praha : BEN, 2010.
BRTNÍK, B., MATOUŠEK, D. Elektronické prvky. Praha : BEN, 2011.
DOLEČEK, J. Základy elektroniky, ideální a reálné prvky, Praha : BEN, 2007
HAVLÍČEK, V., ZEMÁNEK, I. Elektrické obvody 2. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2006.
JURÁNEK, A. MultiSIM - elektronická laboratoř na PC. Praha : BEN, 2008.
KŘENEK, M. a kol. Elektrotechnika kolem nás. Praha : Fortuna, 1997.
LEPIL, O., ŠEDIVÝ, P. Fyzika pro gymnázia - elektřina a magnetismus. Praha : Prométheus, 2000.
NOVÁK, D. Elektrotechnické stavebnice v technické výchově. Praha : PEF UK, 1997.
Server o elektronice a programování. Dostupné z: http://www.mcu.cz.
Server o elektronice. Dostupné z: http://www.elektronika.cz.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška sestává z ověření teoretických znalostí, schopnosti aplikovat poznatky do praktických řešení a dovednosti analyzovat chování základních elektrických obvodů, modulů a zařízení.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
Sylabus -
Cílem předmětu je studenty vybavit příslušnými vědomostmi a kompetencemi z oblasti elektřiny, principů analýzy elektrických obvodů a jejich aplikace na konkrétní obvody včetně numerického řešení v těchto tematických okruzích: magnetické a elektromagnetické pole (principy, veličiny, vztahy, prvky, aplikace), číslicová technika (elementární hradla a struktury, sekvenční a kombinační obvody, integrované obvody a příklady aplikací), základní vlastnosti a použití vybraných polovodičových prvků (operační zesilovače, A/D a D/A převodníky, vícevrstvé součástky), elektrické obvody a moduly, aplikovaná elektrotechnika (funkce a příklady vybraných pasivních a aktivních elektronických obvodů, modulů a zařízení, senzory a čidla, elektrické akční členy, jednočipové mikropočítače, zdroje napětí a proudu, elektrotechnické stavebnice, vzdálené laboratoře), měření elektrických veličin a generátory signálu, výroba a rozvod elektřiny, aplikace pro elektrotechnické výpočty a znázorňování.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
Physics of current conduction in vacuum and in the solid phase, band diagram, semiconductors
Passive and active electronic components (resistors, capacitors, inductors - marking, parameters, Zener diodes, tunnel and Schottky diodes, light-emitting diode, bipolar and unipolar transistors, photodiodes, phototransistors, operational amplifiers - properties and characteristics)
Power sources, voltage doublers and multipliers. Voltage regulators / stabilizers and their connection / circuits
Bipolar transistor: basic structure, principle of power amplification, requirements, basic connections, substitute circuits, operating points
Unipolar transistors JFET, MOSFET. Principles of operation, basic connections, working points
Multilayer switches: diac, thyristor, triac. Their characteristics, applications
Rectifiers (single-phase and three-phase, controlled and uncontrolled)
Elementary circuits used for analogue signal processing (amplifiers, oscillators - properties, types), methodology of amplifier design, classes of amplifiers
Feedback and its use in electronics
Basic logic elements (logical operators and their modifications, notation of logical functions, TTL and CMOS gates - properties, characteristics)
Combinational digital circuits (combinational logic circuit design and implementation, minimisation of logical functions, decoder, multiplexer, adder
Poslední úprava: BATTIST/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2012)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínky zápočtu:
zpracování cvičení a řešení příkladů ve výuce, příprava na další cvičení podle zadaných úkolů
zpracování a odevzdání seminární práce; témata a náležitosti seminárních prací jsou upřesněny ve výuce,
úspěšné absolvování testů ve výuce.
Student nebude připuštěn ke zkoušce, jestliže tři a více úkolů bude odevzdáno po termínu nebo bude zpracováno v nevyhovující kvalitě, resp. u testů bude hodnocení "dostatečně", a dále u souhrnného testu bude hodnocení známkou 4.