Posláním studijního předmětu Zpracování grafiky na počítači je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači a navodit, resp. rozvinout příslušnou způsobilost pro tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Úkolem předmětu je současně vytvořit adekvátní teoretické a kompetenční předpoklady pro další rozvoj ve směru využití a tvorby obecné i technicky orientované počítačové grafiky a multimediálních aplikací.
Cíl studijního předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky, zvládnutí základů práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, osvojení různých způsobů získávání a úpravy grafických dat, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů pro práci s grafikou a poznání jejich specifik a funkčních možností. Obsahově se předmět orientuje na druhy, vlastnosti a možnosti zpracování grafických dat na počítači, zdroje grafických dat, technické vybavení pro zpracování grafiky, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, programy pro tvorbu a zpracování grafiky a způsoby jejich využití ve smyslu tvorby, úpravy nebo prezentace grafiky na počítači.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
The mission of the subject Computer Processing of Graphics is to achieve the student’s understanding of basic principles and methods of processing graphic data on computer and induce, respectively develop the appropriate qualification for creative work with graphic tools and through them with graphic information on the computer. The challenge of course is to create adequate both theoretical and skills conditions for further competency development in the direction of the use and creation of both general and technically oriented computer graphics and multimedia applications. Objective of the course consists in mastering the knowledge and activities in the field of computer graphics, to master basic work with image data and the use of graphic information, acquirement different ways of acquiring and editing graphic data, including the choice and mastery of the equipment or programs for working with graphics and knowledge of their specifications and functional options. The course content focuses on the types, characteristics and possibilities of processing graphic data, on the computer graphics data resources, technical equipment for the processing of graphics, color processing, types and properties of graphic formats, programs for creating graphics and processing methods and their use in terms of production, treatment or presentation graphics on computer.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (01.12.2011)
Literatura
HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno : Computer Press, 2009.
HUDEC, B., FELKEL, P. Základy počítačové grafiky. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2007.
HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012.
KLAWONN, F. Introduction to Computer Graphics, 2nd edition. London : Springer-Verlag London Ltd, 2012.
KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky. Dostupné z URL: <http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#KPG>.
LEA D. Mistrovství v Adobe Photoshop : Tvorba digitálních ilustrací a umělecké techniky. Brno : Computer Press, 2011.
NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.
SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 3rd edition. Boston : A K Peters, 2009.
ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2004.
Materiály k výuce předmětu na serveru MOODLE. Dostupné z URL: <http://moodle.it.pedf.cuni.cz/>.
On-Line Computer Graphics Notes. Dostupné z URL: <http://graphics.idav.ucdavis.edu/education/GraphicsNotes/homepage.html>.
Server o počítačové grafice a digitální fotografii. Dostupné z URL: <http://www.grafika.cz/>.
Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií. Dostupné z URL: <http://3dgrafika.cz/>.
Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Požadavky ke zkoušce -
Zkouška má část teoretickou a praktickou
Teoretická část bude realizována písemnou a ústní formou zkoušení.
v písemné části se jedná prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu formou testu
v ústní části se jedná o prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě z oblasti zaměření předmětu
Praktická část se týká prokázání způsobilosti v tvorbě, získávání a zpracování grafických dat na počítači formou realizace úkolů na základě zadání
Zkouška bude realizována v aplikačním prostředí korespondujícím s výukou
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
•The exam hastheoretical and practical part •The theoretical partwill be implementedwritten and oralexamination. in the written partisto demonstratethe appropriate levelof knowledgeofthe subjectarea of focustest form verbalpart is ademonstration ofthe appropriate levelof knowledgein defense ofassessment work andthe relateddiscussionofthe subjectarea of focus •Practicalconcernsdemonstrate competencein the creation, acquisition andprocessinggraphical dataon a computerthrough the implementationof tasksbased on the award •The examwill be implementedin the environmentcorrespondingto teaching
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Sylabus -
GRAFIKA NA POČÍTAČI
Semigrafika, grafický režim, grafické uživatelské rozhraní
Jas a barva, vnímání barvy a jasu
Elementy počítačové grafiky, bod, přímka, vektor, křivka a plocha, transformace
DRUHY A Vlastnosti GRAFIKY
Zdroje grafických dat
Rastrový obraz, bodová grafika, bitová mapa
Vektorový obraz, vektorová (liniová) grafika
Barevná hloubka, bitová hloubka, rozlišení, interpolace, alias
ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU NA POČÍTAČI
Charakteristiky bitmapových a vektorových grafických formátů
Komprese grafických dat
Zpracování barvy, přímé barvy, procesní modely barev, barevné profily, tisk
Specifika a oblasti aplikace vektorové a bitmapové grafiky
Zobrazení dokumentu, základy tvorby objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, řetězcový text, editace křivek, vyplňování objektů a práce s barvami, obrys objektů, Speciální funkce vektorových editorů a užití efektů
Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami
Import, symboly a archivy obrázků, export, tisk
DALŠÍ ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU
Užití grafických programů pro úpravu a konverzi grafických souborů
Snímání obrazových předloh prostřednictvím skeneru
Optické rozpoznávání textů OCR - Optical Character Reading
Snímání obsahu obrazovek, jejich částí a dějů
Tvorba diagramů, funkce programu
Tvorba animovaných GIF sekvencí
Základní ozvučení grafických souborů a střih videosekvencí
Digitální foto, úpravy a tisk fotografií
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
COMPUTER GRAPHICS
Semi-graphics, graphics mode, graphical user interface, brightness and color, color and brightness perception, elements of computer graphics, point, line, vector, curves and surfaces, transformations
TYPES AND CHARACTERISTICS OF COMPUTER GRAPHICS
Sources graphic data, raster image, bitmap image, vector image, vector graphics, color depth, bit depth, resolution, interpolation, alias
WAYS TO WORK WITH GRAPHICS ON COMPUTER
Characteristics of bitmap and vector graphics formats, graphical data compression, processing of color, spot color, process color models, color profiles, printing, and the specifics of application of vector and bitmap graphics
HARDWARE FOR GRAPHICS PROCESSING
sensor elements light sensitive, scanners, resolution, digital photos, graphics cards and graphics accelerators, development, standards, basic parameters, monitors, projectors, printers, printing methods, resolution, specificity
PROGRAMS FOR CREATING AND GRAPHICS PROCESSING
Characteristics of bitmap and vector graphics editors, characteristics of browsers, graphic workshops and tools, support programs, specialized programs
WORK WITH BITMAP EDITOR
Program and its available tools and functions, editing bitmaps, user settings, work with layers, import, archive files, export, conversion, calibration, printing
WORK WITH VECTOR EDITOR
Program and its available tools and functionality, special features and use of effects, traces of bitmap graphics, user settings, work with layers, styles and templates, import, symbols and images archives, export, printing
OTHER WAYS OF WORKING WITH GRAPHICS
Using of graphics programs for editing and converting graphic files, capture image masters, Optical Character Reading, capture screen content, creating animated GIF sequences, digital photo editing and printing photos
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (01.12.2011)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu
Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů
Obhájení kvalitní původní zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu vytvořené samostatně ve struktuře a formě dle zadání
Zápočet bude realizován v aplikačním prostředí korespondujícím s výukou
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Credit Requirements • Active participation in seminars, continuous performance tasks • Defending quality original assessment work in the area of focus objects created separately in the structure and form according to specification • Credit will be implemented in the application environment corresponding to teaching