|
|
|
||
Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů.
Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se ke zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů.
Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači a jejich vlastnosti, specifika, možnosti, druhy a zdroje grafických dat, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
|
|
||
FOLEY, J., D. Computer graphics - principles and practice. Addison-Wesley Publishing, 2005. FRASER, B., MURPHY, CH., BUNTING, F. Správa Barev. Brno : Computer Press, 2004. KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky : Počítačová podpora kreativity Dostupné z URL: < http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#KPG > : < http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#POKR > LONG, B. Complete Digital Photography. Hingham : Charles River Media, 2004. MURRAY, J.D., vanRYPER, W. Encyklopedie grafických formátů I, II. Brno : Computer Press, 2005. NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007. ŘÍHOŠEK, T. Webová grafika. Brno : Computer Press, 2003. TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007. ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2005. 3DGRAFIKA.CZ : Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií. Dostupné z URL: < http://3dgrafika.cz// >. Centre of Computer Graphics and Data Visualisation. Dostupné z URL: < http://herakles.zcu.cz/education/zpg/cviceni.php >. DIGINEFF : Server o digitální fotografii a počítačové grafice. Dostupné z URL: < http://www.digineff.cz/ >. GRAFIKA ON-LINE : Server o počítačové grafice a digitální fotografii. Dostupné z URL: < http://www.grafika.cz/ >. On-Line Computer Graphics Notes. Dostupné z URL: < http://graphics.idav.ucdavis.edu/education/GraphicsNotes/homepage.html >. Počítačová grafika. Dostupné z URL: < http://ruzin.fei.tuke.sk/predmety/pg/ >. Materiály k výuce předmětu na serveru MOODLE. Dostupné z URL: < http://moodle.pedf.cuni.cz/ >. Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru. Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
|
|
||
TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY · Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači · Aplikace počítačové grafiky, vizualizace · Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice, technické a programové vybavení pro zpracování grafiky · Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota · Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, barevný kontrast · Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů GRAFICKÁ DATA · Druhy a zdroje grafických dat · Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu · Bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut · Vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU · Reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing · Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace · Velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering. · Jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY · Grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru · Druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace · Komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti · Rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY · Získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto · Programy pro tvorbu a zpracování grafiky, grafické editory, programy pro úpravu grafiky, grafické dílny, specializované programy · Grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry · Monitory, projektory · Tisk, tiskárny, tisk šedé škály, barevný tisk, barevné separace, úprava předloh PRÁCE S BITMAPOVÝM a VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM · Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce · Možnosti vytváření bitmapové grafiky, úpravy bitmap, retušování, filtry a masky, změny velikosti, rozlišení a barevnosti · Základy tvorby vektorových objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, speciální funkce · Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami · Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk PRÁCE S GRAFIKOU · Úprava a konverze grafických souborů · Snímání obrazových předloh, skenování, digitální foto, optické rozpoznávání textů OCR - Optical Character Reading · Tvorba diagramů, animovaných GIF sekvencí, základní ozvučení grafických souborů a střih videosekvencí · Předtisková úprava, tisk ZÁKLADY 3D GRAFIKY · Reprezentace 3D objektů · Geometrické transformace 3D objektů · Projekce, projekční matice, rovnoběžné promítání, středová projekce · Světlo, osvětlovací modely, světelné zdroje, stíny . Textury, typy mapování, shadow map, light map Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
|