Tématické členění kurzu:
1. Zdravotní znevýhodnění v SPPG - typologie, edukační a socializační důsledky(23.2.)
2. Problematika vybraných vzácných diagnoz v somatopedii - typologie, edukační a socializační důsledky (8.3.)
3. Rodinný kontext neurodegenerativních onemocnění (RS), typologie, edukační a socializační důsledky (22.3.), diskusní setkání s matkou postiženého dítěte
4. Záchvatová onemocnění v somatopedii, typologie, edukační a socializační důsledky (5.4.), představení funkce Společnosti " E"
5. Problematika poúrazových stavů CNS a rehabilitace v somatopedii, výskyt, průběh neurorehabilitace, vzdělávací aspekty (19.4.), komunikace s lidmi v poůrazovém stavu
6. Problematika VVV a systémových onemocnění (3.5.)
Semináře k předmětu budou organizovány účastí na přípravě, organizačním zajištění a reflexi Abilympiády v JÚŠ(viz informace na 1. přednášce)
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2016)
Classes are divided into four thematic blocks:
1. Central motor impairments within special education - appearance, etiology, symptomatology, classification, communication,
educational aspects [Cerebral palsy, clinical symptoms, classification, psychosocial impacts and educational aspects]
2. Congenital developmental disorders - incidence, conception factors, psychosocial aspects [craniosynostosis,
craniostenosis, limb deficits, neural duct anomaly, viscous congenital developmental disorders - appearance,
symptomatology, types, pursuing and recording]
3. Severe physical impairment - communication, facilitation [origin and development of severe and multiple impairment, basal
stimulation, activation, handling]
4. Health disadvantage within special education - typology of malfunctions and their psychosocial results [epilepsy, diabetes
mellitus, multiple sclerosis, attack conditions of their etiology, pain, dietetic arrangements, regime arrangements, family with ill
member, health disadvantage at school]
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2010)
HÁJKOVÁ, V.( ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2009
HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. ( eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011
JANKOVSKÝ, J Ucelená rehabilitacedětí s tělesným a kombinovaným postižením. TRITON 2006
MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty.Brno: Paido, 2006.
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2016)