1. Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména
Čáda, Mauer, Zeman, Sovák).
2. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny sppg.
3. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.
4. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.
5. Integrace a inkluze jako proces.
6. Vývoj podoborů sppg tyflopedie a probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí se zrakovým postižením, vývoj
slepeckého písma a pomůcek, , ústavní péče o nevidomé, přínos rodiny Klárů, B. Hoňkové, K.E.Macana, spolková
svépomocná činnost nevidomých
7. logopedie, surdopedie , vývoj rozporuplných přístupů ke vzdělávání lidí se sluchovým postižením. Orální metoda a
znaková řeč. Specializované ústavy a spolky, přínos V.Frosta, K.Výmoly, M.Sováka
8. psychopedie a cesta k pochopení fenoménu slabomyslnosti, K.S.Amerling a Ernestinum, systém pomocného školství,
K.Herfort, Čádovy sjezdy, J. Zeman, specifika přístupu k lidem s mentálním postižení v době totality
9. somatopedie a propojení péče výchovné,léčebné a sociální, souvislosti sociální a medicínské, priority v díle R. Jedličky,
Fr. Bakuleho a A. Bartoše
10. Právní vědomí, zákonodárství a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy,
vzdělávání a sociální péče. Národní plán podpory a integrace občanů se zdravotním postižením 2006- 2009
11. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006), nové trendy ve speciální
pedagogice.
12. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb pro lidi
se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Rozvoj neziskového sektoru po roce 1989, role státu, krajů a obcí při podpoře
neziskového sektoru.
13. Speciální pedagogika osob v období senia, specifika přístupu k osobám se zdravotním postižením ve vyšším věku.
Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.06.2009)
1.Constituting and development of special education as a science branch together with its interdisciplinary relationships
(especially Čáda, Mauer, Zeman, Sovák)
2.Person with disability and his special needs with emphasis on traditional and newly constructed special education groups
3. Reflection of attitude of society towards people with disability and handicap
4. Attempts to periodization of care of people with disability and attitudes towards them. Socialization from historical view
5. Integration and inclusion as a process.
6. Development of special education fields - tyflopedics and fighting of sence of education for people with visual
impairments, development of Braille and aids, institutional care for the blind, contributions of family Klar, B. Hoňková, K.E.
Macan, self-help associations´ activities of blind people
7. Logopedics (speech therapy), surdopedics, development of inconsistent attitudes towards education of people with
hearing impairments. Oral methods and sign language. Specialized institutions and associations, contribution of V. Frost, K.
Výmola, M. Sovák
8. Psychopedics and way to understanding intellectual disability phenomena, K.S. Amerling, system of special schools, K.
Herfort, Čáda´s congresses, J. Zeman, special attitude towards people with mental retardation during totalitarian regime
9. Somatopedics and connection of educational, therapeutical and social care, social and medical science connections,
priorities in works of R. Jedlička, F. Bakule and A. Bartoš
10. Legal conscience, legislation of a persons with handicaps, development of norms related to education and social care.
National plans of support and integration of citizens with disabilities 2006-2009
11. Discrimination and anti-discrimination, UN Bill of Human Rights of People with Disabilities (2006), new trends in special
education.
12. NGOs and their way to humanism, development and diversity of health and social services for people with handicaps.
13. Special Education of old persons, special attitudes towards aging people with health problems. Paliative care and
hospices development in the ČR.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
Literatura
HAVLÍK, R.: Úvod do sociologie. UK v Praze: Karolinum 2002 4. rozšířené vydání. ISBN 80-246-0381-0
jANKOVSKÝ,J.: Etika pro pomáhající profese.Praha. Triton,2003. ISBN 80-7254-329-6
Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN-80-7067-981-6.
Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN-80-85931-65-6.
TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Dopl. a rozš. vyd. Praha: UK-PedF, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-07-1.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-08-X.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (18.10.2006)