|
|
|
||
Cílem předmětu je umožnit porozumění funkcím rodiny, jako základní instituce lidské společnosti, získat přehled o proměně a současně i stabilitě mezilidských vztahů v rodinném systému vzhledem k výrazné, rychlé akceleraci současné (euroamerické) společnosti. Získat přehled klasických teorií rodiny od 19. století včetně znalosti o sociobiologické teorii rodiny, sociálně konstruktivistickém i strukturálně funkcionálním pojetí a dalších dnes vlivných teoriích; bude schopen vysvětlit vztah mezi makrosociálními přeměnami a mikrosvětem rodiny. Porozumění sociálním determinacím povahy manželské i nemanželské lásky a získá vhled do sociologie intimity, rodičovství, dětství jako sociálního jevu, generačního i mezigeneračního konfliktu, fází rodinného soužití, rodinných mýtů, důsledků rozvodů i psychorozchodů, tradičního a moderního příbuzenství; získá přehled diversity soudobých rodinných forem a alternativního chování i s výzvou, kterou pro současnou rodinu představuje postmoderní rizikový svět.
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
|
|
||
Cílem předmětu je uvedení do problematiky partnerských a rodinných vztahů, porozumění v rodině a znalosti systémového přístupu. Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
|
|
||
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X. SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-249-1 SOBOTKOVÁ,I., Psychologie rodiny, Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8 MATOUŠEK,O., Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9 Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce - zkouška má 2 části: - 1. část zkoušky - odevzdání seminární práce dle sdělených požadavků a úspěšné obhájení seminární práce (v případě neúspěchu je možné postup opakovat pouze 1x), - 2. část zkoušky - písemný test (min. úspěšnost 75 %). Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2013)
|
|
||
1. Systém rodiny jako objekt sociální a sociologické reflexe. Rodina v tradiční a v moderní společnosti. Krize rodiny od počátku moderní doby 2. Přínos moderních sociologických škol a směrů k teorii rodiny: teorie sociální směny, teorie systému a symbolické interakce, teorie konfliktu, kritická sociologie, sociobiologie aj. 3. Rodina jako základní kámen sociální nerovnosti: sociální stratifikace, třídně zakotvené rozdíly v rodinném chování, mimoekonomická stratifikace a kognitivní třídy. Založení rodiny: teorie sňatkového trhu, sociální a kulturní determinanty partnerského výběru 4. Rodina, domácnost a ekonomika. Zaměstnaná žena a rodina. Situace dnešních matek: rozpory v teorii i v praxi. Dvoukariérová manželství a rodiny. Vzorce egalitárního modelu. 5. Rodičovská autonomie, její meze a důsledky na stabilitu rodiny, mezilidských vztahů. Teorie socializace (Mead, Freud a Piaget). 6. Rozvod a opakované manželství v historické perspektivě jako výraz změny povahy manželské lásky. Příčiny a koreláty rozvodovosti. Opakované manželství. 7. Sex: empirický výzkum sociálně determinované variability, měnící se kulturní vzorce v soudobé společnosti a sexuální revoluce. Diferenciace rodinných modelů a modifikací životního cyklu, multipluralitní a multilokální rodiny Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
|