Cílem předmětu je v komplexním přístupu vysvětlit vztah mezi pohybem a základními aspekty zdraví (v holistickém pojetí); motivovat k pohybovým aktivitám, následně předložit variability praktického strategického jednání podporujícího zdraví, resp. vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví.
Poslední úprava: Jirušková Lenka, Mgr., Ph.D. (17.09.2012)
The purpose of this subject is to provide an overall clarification of relationships between physical activities and basic aspects of health (from the holistic perspective); to promote physical activities and subsequently submit different varieties of practical strategic actions to promote health. Such actions should lead to discourage the health-endangering behaviour. The importance of physical activities for children and teenagers (such as leisure time activities) is therefore highlighted in order to prevent health disorders, cope with auto-destructive behaviour, deal with situations that may expose the children to addiction, etc. The subject illustrates the research results related to the health condition of population, especially the children.
In connection with anatomy and physiology, the subject explains the physiology of load (the response of body systems to the physical load), the relationship between physical activities and nutrition (causes and consequences of children´s obesity, mental anorexia, and bulimia), the principles of conditioning; physical activity and somatic and mental development of an individual.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.11.2009)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je získání přehledu a uvedení do teoretického zázemí pohybových aktivit v širších souvislostech filozofických, společenských i z hlediska životního stylu člověka jako jednotlivce.
Poslední úprava: Jirušková Lenka, Mgr., Ph.D. (17.09.2012)
The purpose of this subject is to provide an overall clarification of relationships between physical activities and basic aspects of health (from the holistic perspective); to promote physical activities and subsequently submit different varieties of practical strategic actions to promote health.
Poslední úprava: Jirušková Lenka, Mgr., Ph.D. (17.09.2012)
Literatura
BARTŮŇKOVÁ Staša. Reakce a adaptace na zátěž. In: PASTUCHA, D. a kol. Tělovýchovné lékařství. Vybrané kapitoly. Praha: Grada 2014, s. 288, ISBN 978-80-247-4837-5
CSÉMY, L. Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). 1. vyd. Praha : Psychiatrické centrum, 2005. 139 s. ISBN 80-85121-94-8
HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2. rozš. vyd. Praha : Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3
HOŠKOVÁ, Blanka. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621371.
JANSA, P. aj. Sport a pohybové aktivity v životě české populace. 1. vyd. Praha : UK, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2005. 150 s. ISBN 80-86317-33-1
LEVITOVÁ, Andrea a Blanka HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4753-515.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (19.01.2018)
Požadavky ke zkoušce
Podmínkou pro zakončení předmětu je vypracování seminární práce a splnění závěrečného testu min. na 70 %
Poslední úprava: Jirušková Lenka, Mgr., Ph.D. (21.02.2013)
Sylabus -
1.Řízení vyučovacího procesu v TV, organizační formy. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.
2. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, základní typy poruch hybného systému.
3. Význam pohybových aktivit dětí a mládeže (jako volnočasových aktivit) v rámci prevence poruch zdraví, ve strategii zvládání auto-destruktivního jednání.
4. Problémy hypokinetického způsobu života, význam pohybových aktivit pro zdraví, zdravotně orientovaná zdatnost jako faktor prevence civilizačních chorob, dětských úrazů, stresu aj.
5.Reakce a adaptace kardiorespiračního systému na na zátěž, sport a incidence chorob, stadia trénovanosti, anaerobní práh, limitující článek sportovního výkonu.
6.Zásady přípravy kondičních programů; pohyb a somatomentální vývoj osobnosti.
Poslední úprava: Nechlebová Eva, Mgr., Ph.D. (19.01.2018)
1. The importance of physical activities for children and teenagers (such as leisure time activities) in order to prevent health disorders, cope with auto-destructive behaviour.
2. The problems of hypokinetic lifestyle, the importance of physical activities for health, the good health condition to prevent civilization diseases as well as children´s injuries, stress etc.
3. The physiology of load (the response of body systems to the physical load).
4. The relationship between physical activities and nutrition (causes and consequences of children´s obesity, mental anorexia, and bulimia).
5. The principles of conditioning; physical activity and somatic and mental development of an individual.
6. To motivate for development of the physical activities in the leisure time activities.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.10.2010)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou pro zakončení předmětu je vypracování seminární práce a splnění závěrečného testu min. na 70 %
Poslední úprava: Jirušková Lenka, Mgr., Ph.D. (17.09.2012)