PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - OB2317129
Anglický název: Special Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Prerekvizity : OB2317112, OB2317117
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Objasňuje problematiku integrace, podává přehled zařízení určených ke vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2016)
Cíl předmětu -

Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků  se  zdravotním  postižením  a  s integračními, humanizačními a  demokratizačními trendy  ve výchově a  vzdělávání  dětí,  mládeže  a  dospělých  s jednotlivými druhy postižení.

Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Literatura

AUGER, M, T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7148-907-0

FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha : Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0

LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3

Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
Požadavky ke zkoušce

 

absolvování zápočtového testu (min. 70%)

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (27.01.2018)
Sylabus -

1. Speciální pedagogika, obsah, cíle, zaměření, nové trendy Metody speciální pedagogiky. Druhy zdravotního postižení.

2. Speciální školství. Druhy a typy speciálních škol a školských zařízení.

3. Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.

4. Co je a co není segregace?

5. Nová legislativa ve výchově a vzdělávání lidí se zdravotním postižením.

6. Pedagogické, psychologické a sociální problémy dětí, mládeže a dospělých s mentálním postižením. Klasifikace mentální retardace, její četnost a příčiny.
 
7. Ústavní péče o děti a mládež se zdravotním postižením. 

8. Výchova žáků s poruchami chování. Střediska výchovné péče pro děti a mládež.

Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2016)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK