Předmět poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Objasňuje problematiku integrace, podává přehled zařízení určených ke vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2016)
The subject provides psychosocial and pedagogical characteristics of children with various levels of disability. It clarifies the issue of integration and gives overview of schools a facilities intended for the education of individuals with special education needs.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2016)
Cíl předmětu -
Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a s integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve výchově a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a s integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve výchově a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Literatura
AUGER, M, T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7148-907-0
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha : Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0
LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
Požadavky ke zkoušce
absolvování zápočtového testu (min. 70%)
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (27.01.2018)
Sylabus -
1. Speciální pedagogika, obsah, cíle, zaměření, nové trendy Metody speciální pedagogiky. Druhy zdravotního postižení.
2. Speciální školství. Druhy a typy speciálních škol a školských zařízení.
3. Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.
4. Co je a co není segregace?
5. Nová legislativa ve výchově a vzdělávání lidí se zdravotním postižením.
6. Pedagogické, psychologické a sociální problémy dětí, mládeže a dospělých s mentálním postižením. Klasifikace mentální retardace, její četnost a příčiny.
7. Ústavní péče o děti a mládež se zdravotním postižením.
8. Výchova žáků s poruchami chování. Střediska výchovné péče pro děti a mládež.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2016)
1. Special education, the content of subject, the objectives, specialization, new trends. Special education methods. The types of the health handicaps.
2. Special schools. The types of the special school institutions.
3. The integration of the pupils with health handicaps in the regular education.
4. What is and what isn´t the segregation?
5. The new legislation and the education of health handicapped peoples.
6. The pedagogical, psychological and social problems of the children, the youngs and the adults with mental retardation. The classification of the mental retardation, its occurence and its causes.
7. The care of the health handicapped children and the youngs in the institutes.
8. The education of the pupils with the conduct handicap. The centres of educational care for the children and the youngs.
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2016)