Předmět je zaměřen na rozvoj vzdělávání v multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem předmětu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
The course focuses on developing education in the Czech multicultural society. It enables students to understand and perceive variety and differences among people from different cultures as a positive phenomenon. The aim of the course is to support development of relationships among cultures. Students learn to use their communication skills and improve cooperation with people of different socio-cultural background. Analysis and understanding of variety should create motivation to intercultural interactions, should support the feeling of solidarity and ability to reflect social and economical inequality.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami a seznámit se s inkluzivním vzděláváním.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
The aim of the course is to support development of relationships among cultures end to introduce students into basic terms of inclusivel education.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
Literatura
CÍLKOVÁ, E.; SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: Poznáváme jiné národy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
CORMAN, L. Tváře a charaktery. 1. vyd. Praha : Stratos, 2010. 372 s. ISBN 978-80-85962-22-2.
PRUCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. vyd. Aktual. Praha : Portál, 2008. 273 s. ISBN 978-80-7367-182-2
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k zápočtu: zápočtový test min úspěšnost 75% 3 pokusy.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
Sylabus -
1. Multikulturalismus a interkulturní vzdělávání.
2. Kultura, skupiny, identita, interkulturní vztahy, stereotypy a předsudky.
3. Minority, Romové, cizinci v ČR.
4. Uprchlíci a migranti.
5. Interkulturní vzdělávání v kontextu českého školství.
6. Inkluzivní vzdělávání
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
1. Multiculturalism and intercultural education. 2. Culture, groups, identity, intercultural relations, stereotypes and prejudices. 3. Minorities, Romanians, foreigners in the Czech Republic. 4. Refugees and migrants. 5. Intercultural education within the context of the Czech educational system.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)