PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Somatologie I - OB2317102
Anglický název: Somatology I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 80 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MUDr. Karel Dohnal, CSc.
RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.
Vyučující: RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.
Je prerekvizitou pro: OB2317109, OB2317108
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět má propedeutický charakter a jeho cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Obecně biologický úvod slouží k zopakování a prohloubení středoškolského učiva a navazuje na něj rozšířený výklad anatomie a fyziologie vybraných tělních soustav. Důraz je důsledně kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení biologických determinant, možností a limitů lidského organismu, a to se zřetelem na zaměření oboru výchova ke zdraví.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie.

Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
Literatura

DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha : Grada, 2009. 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4

DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. 480 s. ISBN 80-86297-05-5

DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : EPAVA, 1995. ISBN 80-901667-0-9

ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X

KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc : UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2

ZÁVODSKÁ, R. Biologie buněk. 1. vyd. Praha : Scientia, 2006. 160 s. ISBN 80-86960-15-3.

HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele I. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-840-0.

HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele II. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-984-9.

KŘIVÁNKOVÁ, M., HRADOVÁ, M. Somatologie - Učebnice pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. 244 s. ISBN 80-247-2988-6.

SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha : H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5.

ŠMARDA, J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-343-7.

Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (06.09.2016)
Požadavky ke zkoušce

Písemný test - jedna a více správných odpovědí. Tematické okruhy jsou dány sylabem.

Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (06.09.2016)
Sylabus -

1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy.

2. Základy cytologie, histologie a organologie člověka.

3. Muskuloskeletární systém.

4. Kardiovaskulární systém.

5. Respirační systém.

6. Gastrointestinální systém.

7. Urogenitální systém. Ontogeneze.


8. Věkové zvláštnosti jednotlivých soustav.

Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (06.09.2016)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK