Seznámit studenty s vývojem a typologií románu, povídky, poezie a dramatu v ruské literatuře 2. poloviny 19. století a počátku 20.
století v porovnání s literaturou západoevropskou a českou.
Poslední úprava: Hříbková Radka, PhDr., CSc. (16.10.2017)
Students learn about the development and typology of the novel and the short story in Russian literature in the second half
of the 19th century ? beginning of the 20th century in comparison with Western European and Czech literature.
Poetics, genre, creative method and artistic movement. The analysis and interpretation of selected literary works with a
didactic emphasis. Turgenev, Leo Tolstoy, Dostoyevsky, Goncharov, Leskov, Saltykov-Shchedrin, Chekhov, Garshin
Korolenko, Kuprin, Gorky, Andreyev, Bunin, Sologub.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Cíl předmětu -
Seznámit studenty s vývojem a typologií románu, povídky, poezie a dramatu v ruské literatuře 2. poloviny 19. století a počátku 20. století v porovnání s literaturou západoevropskou a českou.
Poslední úprava: Hříbková Radka, PhDr., CSc. (16.10.2017)
Students learn about the development and typology of the novel and the short story in Russian literature in the second half of the 19th century - beginning of the 20th century in comparison with Western European and Czech literature.
Poslední úprava: HRIBKOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2014)
Literatura
Russkaja literatura. Boĺšoj učebnyj spravočnik. Moskva: Drofa , 1999. Kratakaja literaturnaja enciklopedija I - IX . Moskva: Sovetskaja enciklopedija, 1962-1978. Russkajaliteratura. Enciklopedija . Moskva: Avanta, 1999. JEHLIČKA,M.; NEUMANN, B.; PAROLEK, R.; ZADRAŽIL, L. Ruská literatura 19. století . Praha: Karolinum, 1993. JEHLIČKA, M. a kol. Výbor z ruské literatury klasické a moderní. Praha: SPN, 1967. ZADRAŽILOVÁ, M. Ruská literatura přelomu XIX. a XX. století. Praha: Karolinum, 1995. PAROLEK, R.; HONZÍK, J. Ruská klasická literatura. Praha: Svoboda, 1977. HONZÍK, J. Dvě století ruské literatury. Praha: Torst, 2000. SVATOŇ, V. Proměny dávných příběhů. O poetice ruské prózy. Pardubice: Vydavatelství M. Mlejnkové, 2004. BACHTIN, M. M. Román jako dialog. Praha: Odeon, 1980. STANZEL, F. K. Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Praha: Host, 2001. RICOEUR, P. Čas a vyprávění. Praha: OIKOYMENH, 2000. HRABÁK, J. Čtení o románu. Praha: SPN, 1981. TODOROV, T. Poetika prózy. Praha: Triáda, 2000. KRISTEVA, J. Slovo, dialog a román. Texty o sémiotice. Praha: Pastelka, 1999. ŽÁK, J. Čítanka ruské literatury I. Stará a klasická literatura. 2. vydání. Praha: Albatros, 1988.
Poslední úprava: HRIBKOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2014)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška se skládá z písemné a ústní části. Ústní část může student konat pouze po úspěšném vypracování testu (minimálně 70 %). U závěrečného testu je možný 1 opravný termín. V obou částech zkoušky student prokazuje znalosti z literární teorie, historie a kritiky a dovednost analýzy а interpretace uměleckého díla v oblasti ruské literatury 19. století (v rozsahu sylabů předmětů Úvod do studia literatury, Ruská literatura 19. století I a Ruská literatura 19. století II/A, B). Kromě přednášek a seminářů se předpokoládá samostatné studium předmětu.
Poslední úprava: HRIBKOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2014)
Sylabus -
Poetika, žánr, tvůrčí metoda a umělecký směr. Analýza a interpretace vybraných děl s didaktickým aspektem. Turgeněv, L. N. Tolstoj, Dostojevskij, Gončarov, Leskov, A. K. Tolstoj, Saltykov-Ščedrin, Čechov, Garšin Korolenko, Kuprin, Gorkij, Andrejev, Bunin, Sologub.
Poslední úprava: HRIBKOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2014)
Poetics, genre, creative method and artistic movement. The analysis and interpretation of selected literary works with a didactic emphasis. Turgenev, Leo Tolstoy, Dostoyevsky, Goncharov, Leskov, Saltykov-Shchedrin, Chekhov, Garshin Korolenko, Kuprin, Gorky, Andreyev, Bunin, Sologub.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Podmínky zakončení předmětu
75 % aktivní účast v semináři, včasné čtení děl určených k rozboru (jejich seznam dostávají studenti na prvním semináři), samostatné ústní vystoupení na zadané téma v semináři, úspěšné vypracování písemného testu - 70 % (možný je 1 opravný termín) a následné vykonání ústní zkoušky.
Poslední úprava: Hříbková Radka, PhDr., CSc. (16.10.2017)