Prohloubit návyky praktického osvojení fonetických jevů současné ruštiny jak ve výslovnosti, tak při poslechu.
Utvářet dovednost komplexního fonetického rozboru na moderním ruském textu.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Work in this course is focused on practical mastering of phonetic phenomena both in pronunciation and listening. The practice is based on theoretical bases explained at lectures. Apart from correct complex pronunciation and listening habits a
tutor, using present-day Russian texts, monitors the development of students? speech (during reproduction) as well as their ability to translate the texts into their mother tongue.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Cíl předmětu
Cíl kurzu: Prohloubit návyky praktického osvojení fonetických jevů současné ruštiny jak ve výslovnosti, tak při poslechu. Utvářet dovednost komplexního fonetického rozboru na moderním ruském textu.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Literatura
VYČICHLOVÁ, E.; NAVRÁTIL, A. Korektivní kurz ruské výslovnosti.3. upravené vydání. Plzeň: ZČU, 2007. MUCHANOV, I.L.: Intonacija v praktike russkoj reči. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2009. ODINCOVA, I.V.: Zvuki. Ritmika. Intonacija. Moskva: Flinta. Nauka, 2008. BARCHUDAROVA, E.L.; PANKOV, F.I.: Po-russki - s chorošim proiznošenijem: Praktičeskij kurs russkoj zvučaščej reči. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2008. OLIVERIUS, Z.F. Fonetika russkogo jazyka. Praha: SPN, 1974. AVANESOV, R.I. Russkoje literaturnoje proiznošenije. Moskva, 1972. BRYZGUNOVA, J.A. Praktičeskaja fonetika i intonacija jazyka. Moskva: Izdatel´stvo moskovskogo universiteta, 1963. DLOUHÝ, M.; SPIRIDONOV, V. Texty a úkoly k jazykovému rozboru z ruštiny. Praha: UK Pedagogická fakulta, 1995. (pro studenty) SPIRIDONOV, V. Příručka fonetiky ruského jazyka. Praha: UK Pedagogická fakulta, 1995. (pro studenty) KOPECKIJ, L.V. a kol. Ruština v soustavě pozorování a cvičení. Praha: SPN, 1964. BAKUNINA, I.G.; ČIŽOVA, V. A. Metodičeskaja razrabotka urokov po fonetike russkogo jazyka - I, II. Volgograd, 1989.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (17.02.2014)
Sylabus -
Intonační varianty při syntagmatickém členění věty. Dynamika, rytmus. Hláskové kombinace: akomodace, asimilace, disimilace, diereze, epenteze, proteze, metateze. Označování měkkosti souhlásek. Základní zákonitosti vztahu fonetického a grafického systému současné ruštiny, fonologický a fonetický princip ortografie. Transliterace z ruštiny do češtiny a z češtiny do ruštiny. Transkripce.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (17.02.2014)
Russian consonants. Vowel reduction in Russian in comparison with Czech. Intonational types of Russian sentence. Accent. Accomodation, assimilation, dissimilation. Transcription. Transliteration.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (20.06.2014)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k získání zápočtu
Zápočet získá student, který:
byl přítomen nejméně na 75 % seminářů, tj. měl absenci max. 3 hod,
se aktivně účastnil seminářů,
splnil všechny průběžně zadávané domácí úkoly (všechny úkoly, způsob vypracování a termíny odevzdání jsou uváděny v platném kurzu v systému MOODLE),
splnil podmínky ústního zápočtu.
Na zápočet se mohou přihlásit pouze ti studenti, kteří splnili podmínku účasti na seminářích během semestru a mají splněny všechny průběžně zadávané domácí úkoly. Zápočet bude ústní a jeho obsahem bude 1) hlasité čtení zadaného textu, 2) transkripce textu, 3) fonetická analýza zadaného textu a 4) intonační analýza nebo rozbor pravopisných jevů. Při zápočtu budou mít studenti čas na přípravu. Zápočet je možné opakovat pouze jednou, tj. student má celkem 2 možnosti (1 řádný a 1 opravný termín) pro získání zápočtu.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (27.02.2014)