Cíl kurzu: Práci v kurzu je nutno zaměřit především na praktické osvojení fonetických jevů, a to jak ve výslovnosti, tak při
poslechu. Přitom je nutné opírat se o teoretické poznatky z přednášek. Kromě návyků správné výslovnosti a poslechu
komplexně též na moderním ruském textu sleduje učitel i rozvoj mluveného projevu studentů (při reprodukci) a dovednost
překladu do mateřského jazyka.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Work in this course is focused on practical mastering of phonetic phenomena both in pronunciation and listening. The
practice is based on theoretical bases explained at lectures. Apart from correct complex pronunciation and listening habits a
tutor, using present-day Russian texts, monitors the development of students? speech (during reproduction) as well as their
ability to translate the texts into their mother tongue.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Cíl předmětu -
Práci v kurzu je nutno zaměřit především na praktické osvojení fonetických jevů, a to jak ve výslovnosti, tak při poslechu. Přitom je nutné opírat se o teoretické poznatky z přednášek. Kromě návyků správné výslovnosti a poslechu komplexně též na moderním ruském textu sleduje učitel i rozvoj mluveného projevu studentů (při reprodukci) a dovednost překladu do mateřského jazyka.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Work in this course is focused on practical mastering of phonetic phenomena both in pronunciation and listening. The practice is based on theoretical bases explained at lectures. Apart from correct complex pronunciation and listening habits a tutor, using present-day Russian texts, monitors the development of students' speech (during reproduction) as well as their ability to translate the texts into their mother tongue.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Literatura
Studijní literatura (základní):
KONEČNÝ, J. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: Univerzity Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015.
SPIRIDONOV, V. Příručka fonetiky ruského jazyka. Praha: UK Pedagogická fakulta, 1995. (pro studenty)
ŠUTOVA, I.V. Posobije po obučeniju russkomu udareniju dlja izučajuščich russkij jazyk kak inostrannyj. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013.
VYČICHLOVÁ, E.; NAVRÁTIL, A. Korektivní kurz ruské výslovnosti. 1. vyd. Plzeň: ZČU, 2000. Dotisk z r. 2001 (též 1. vyd.) (pro studenty)
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.08.2016)
Sylabus -
Ruské samohlásky. Redukce samohlásek v ruštině při porovnání s češtinou. Měkkostní korelace souhlásek v ruštině a v češtině. Přízvuk: typy přízvuku, místo přízvuku, bezpřízvučná slova, pohyblivý přízvuk, akcentologické typy a varianty. Melodie. Intonační typy ruské věty.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Russian vowels. The reduction of vowels in Russian language in comparison with Czech language. Soft correlation of consonants in Russian and Czech. Stress: types of stress, the position of stress, stressless words, free stress, stress patterns and variations. Intonation. Types of Russian sentence intonation.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k získání zápočtu
Zápočet získá student, který:
byl přítomen nejméně na 75 % seminářů,
se aktivně účastnil seminářů,
splnil všechny průběžně zadávané domácí úkoly (všechny úkoly, způsob vypracování a termíny odevzdání jsou uváděny v platném kurzu v systému MOODLE),
splnil podmínky ústního zápočtu.
Na zápočet se mohou přihlásit pouze ti studenti, kteří splnili podmínku účasti na seminářích během semestru a mají splněny všechny průběžně zadávané domácí úkoly. Zápočet bude ústní a jeho obsahem bude 1) hlasité čtení zadaného textu, 2) transkripce textu, 3) fonetická analýza zadaného textu a 4) intonační analýza. Při zápočtu budou mít studenti čas na přípravu. Zápočet je možné opakovat pouze jednou, tj. student má celkem 2 možnosti (1 řádný a 1 opravný termín) pro získání zápočtu.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.08.2016)