PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Syntax RJ I - OB2316052
Anglický název: Syntax of the Russian Language I
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 25 / 22 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Prerekvizity : OB2316041
Je prerekvizitou pro: OB2316063, OB2316061
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Stručná anotace předmětu: Cíl kurzu: Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole. Obsah kurzu: Předmět skladby a její vztah k jiným jazykovědným disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikace z hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Syntaktické vztahy uvnitř věty. Strukturní modely jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Slovosled a aktuální členění. Stručný přehled různých syntaktických škol.
Poslední úprava: Žofková Hana, PhDr., CSc. (26.04.2007)
Cíl předmětu -

Cíl kurzu: Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.

Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Literatura

Základní

ČESAL, B.; VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Plzeň, 1996.

KUBÍK, M.; BALCAR, M.; DLOUHÝ, M. Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982.

ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999.

Doporučená

BABAJCEVA, V.V.; MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva:
Prosveščenije, 1981.
BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987.
ČESAL, B.; VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe II. Plzeň, 1997.

DANEŠ, F. Věta a text. Praha: Academia,1985.

GREPL, M.; KARLÍK, P. Skladba češtiny. Votobia: Olomouc. 1998
HAVRÁNEK, B.; JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988.

HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Trizonia: Praha,. 1994

MŰLLEROVÁ, O. Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha: Academia, 1994.
ROZENTAL, D.E.; GOLUB, I.B.; TELENKOVA, M.A. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva, 1994.
ŠELJAKIN, M.A. Spravočnik po russkoj grammatike. Moskva: Russkij jazyk, 2003.
ŠVEDOVA, N.J. a kol. Russkaja grammatika. Moskva, 1990.
ZOLOTOVA, G.A. Kommunikativnyje aspekty russkogo sintaksisa. Moskva: Nauka, 1982.


Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (01.09.2015)
Sylabus -

Předmět skladby a její vztah k jiným jazykovědným disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikace z hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Syntaktické vztahy uvnitř věty. Strukturní modely jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Slovosled a aktuální členění. Stručný přehled různých syntaktických škol.

Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky udělení zápočtu:

  • 75% účast na seminářích
  • splnění všech zadaných úkolů - ústních i písemných
  • splnění všech průběžných testů (po probrání jednotlivých úseků učiva) alespoň na 70%, každý test má 1 řádný a 1 opravný termín
  • splnění zápočtového testu alespoň na 70% - test má 1 řádný a 1 opravný termín

 

V průběhu psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný. Pravidla jsou zveřejněna na webu PedF UK.

Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (15.05.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK