Seznámit studenty teoreticky a prakticky s morfologickým systémem současné ruštiny v porovnávacím
rusko-českém plánu, a to nejen vzhledem ke zvláštnostem systémovým, ale zejména i funkčním. Poskytnout vybrané
poznatky z diachronní morfologie, slovotvorby, akcentologie a ortografických jevů souvisejících s probíraným mluvnickým
učivem.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Students learn both theoretically and practically about the contemporary morphological system of Russian language in
Czech-Russian comparison, including not only systemic peculiarities, but functional ones in particular. Presentation is based
Adjective ? grammatical categories, semantic classification, morpheme structure. Short and compund forms. Declension and
comparison. Pronoun ? grammatical categories and seminantic classification. Types of pronouns. Numerals ? grammatical
categories and semantic classification. Types of numerals. Expressing counted objects and grammatical agreement.
Numeral expressions. Fractions. Expressing approximation.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Cíl předmětu -
Cíl kurzu: Seznámit studenty teoreticky a prakticky s morfologickým systémem současné ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu, a to nejen vzhledem ke zvláštnostem systémovým, ale zejména i funkčním. Poskytnout vybrané poznatky z diachronní morfologie, slovotvorby, akcentologie a ortografických jevů souvisejících s probíraným mluvnickým učivem.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Course aim:
Students learn both theoretically and practically about the contemporary morphological system of Russian language in Czech-Russian comparison, including not only systemic peculiarities, but functional ones in particular. Presentation is based on carefully selected information from diachronous morphology. Focus is also on the rudiments of word formation, stress patterns and orthographic phenomena related to the explained grammar.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.11.2008)
Literatura
ADAMEC, P.; HRABĚ,J. ; JIRÁČEK, I.; ŽAŽA, S. Morfologie ruštiny I. Brno 2003. HAVRÁNEK, B. a kol. Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy I. Praha: SPN, 1976.
Isačenko, A.V. Grammatičeskij stroj russkogo jazyka. Bratislava 1965 KOPECKIJ, L. V. Morfologija sovremennogo russkogo litěraturnogo jazyka. Praha: SPN, 1976. ŠVEDOVA, N. J. a kol. Grammatika sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka. Moskva, 1970. HAVRÁNEK, B.; JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1981. ŠVEDOVA, N. J. a kol. Russkaja grammatika, Moskva, 1990. DLOUHÝ, M.; SPIRIDONOV, V. Texty a úlohy k jazykovému rozboru z ruštiny. Praha: UK- PedF, 1995. JEFREMOVA, T. F.; KOSTOMAROV, V. G. Slovar' grammatičeskich trudnostej russkogo jazyka . Moskva: Russkij jazyk, 1993. Kompleksnyj slovar' russkogo jazyka . Pod red. A. N. Tichonova. Moskva: Russkij jazyk, 2001. BRČÁKOVÁ, D.; MISTROVÁ, V.; STIESOVÁ, J. 15 urokov po russkoj morfologii.Praha: Karolinum, 2003. MISTROVÁ, V.; OGANESJANOVÁ, D.; TREGUBOVÁ, J. Cvičebnice ruské gramatiky. Praha: Polyglot, 2004.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2015)
Sylabus -
Sloveso, jeho gramatické kategorie, sémantická klasifikace. Systém slovesných tvarů, predikativní a nepredikativní tvary a neproduktivní skupiny sloves. Kategorie osoby a čísla, času, vidu a determinovanosti, způsobu a slovesného rodu a jejich problematika. Zvratná slovesa. Ruské přechodníky a přídavná jména slovesná, jejich překlad do češtiny.
Podstatné jméno, jeho gramatické kategorie, sémantická klasifikace a morfémová struktura. Kategorie rodu, pádu, čísla a životnosti. Skloňování - základní paradigmata, variantní koncovky, akcentní typy.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
Noun - its grammatical categories, semantic classification and morphemic structure. The category of gender, case, number and animate/inanimate nouns. Declension - basic paradigms, variant endings, stress patterns.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínky pro získání zápočtu (vyučující J. Konečný):
minimální účast na seminářích 75 %,
aktivní účast na seminářích,
včasné a správné splnění všech zadaných úkolů - ústních i písemných (zadání úkolů i termíny pro odevzdání jsou uvedeny v MOODLE),
splnění všech testů alespoň na 70 %, každý test má 1 řádný a 1 opravný termín,
vypracování a včasné odevzdání seminární práce dle zadání na vybrané téma (bude mít charakter porovnání ruského a českého morfologického jevu) - seznam témat, pokyny k vypracování i termíny budou studentům sděleny na prvním semináři a budou také zveřejněny v MOODLE. Po vypracování a odeslání práce v elektronické podobě obdrží student zpětnou vazbu - požadavek je splněn ve chvíli, kdy je práce hodnocena jako vyhovující. V případě negativního hodnocení bude nezbytené práci doplnit a upravit. Hodnocena je jak obsahová, tak i jazyková a formální úroveň zpracování.
V průběhu psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný. Pravidla jsou zveřejněna na webu PedF UK.
Podmínky pro získání zápočtu (Z.Liptáková):
minimálně 75% aktivní účast na seminářích
splnění všech zadaných úkolů - ústních i písemných
splnění všech testů (po probrání jednotlivých úseků učiva) alespoň na 70%, každý test má 1 řádný a 1 opravný termín
V průběhu psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný. Pravidla jsou zveřejněna na webu PedF UK.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.08.2016)