|
|
|
||
Stručná anotace předmětu:
Cíl kurzu: Všestranně připravit posluchače rusistiky po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání nebo pro
práci odbornou. Kromě všestranné jazykové přípravy zároveň rozvíjet i faktické znalosti z reálií Ruska, jeho kulturní,
hospodářské a sociální oblasti.
Obsah kurzu: Komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání spočívající ve
všestranném osvojování jazykových prostředků (zvukové a grafické stránky, slovní zásoby a mluvnice) a všech řečových
dovedností (poslechu, čtení, ústního a písemného projevu).
1. ročník - vyrovnání a rozšíření znalostí ruštiny ze střední školy. Upevnění znalostí ruského tvarosloví, zvládnutí dané
slovní zásoby. Komplexní rozvíjení receptivních a produktivních řečových dovedností, zejména čtení a poslechu s
porozuměním a dialogické formy ústního vyjadřování. Průběžná četba denního tisku v ruštině.
Témata pro ústní a písemný výcvik:
II. semestr
Rodina (rodinné vztahy, důležité události v rodině v porovnání ? narození dítěte, svatba, úmrtí).
Povolání (druhy povolání, příprava na povolání, volba povolání, problémy zaměstnanosti).
Odívání (typy oblečení a obuvi, údržba oděvů, kupujeme oděvy).
Poslední úprava: Žofková Hana, PhDr., CSc. (25.04.2007)
|
|
||
Všestranně připravit posluchače rusistiky po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání nebo pro práci odbornou. Kromě všestranné jazykové přípravy zároveň rozvíjet i faktické znalosti z reálií Ruska, jeho kulturní, hospodářské a sociální oblasti. Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
|
|
||
Odborná literatura: ŽOFKOVÁ, H.; HŘĺBKOVÁ, R.; PECHTĚREV, A. Česko-ruská konverzace. Praha: Leda, 2003. (pro studenty) SKÁCEL, J.; MRHAČOVÁ, E.; RIES, L. Praktická cvičení z ruského jazyka. I. díl, část , B. Praha: MON,1986. (pro studenty) HŘĺBKOVÁ, R.; HLAVÁČEK, A. Ruský jazyk v kostce. Praha: Fragment, 2004. (pro studenty) Ruský denní tisk, aktuální materiály stahovat z internetu. Odborné časopisy: Russkij jazyk za rubežom, Inostrannyje jazyki v škole www.gramota.ru www.rambler.ru www.izvestija.ru www.kulichki.ru Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2009)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce - Jazyková cvičení a reálie II - Jakub Konečný Písemná část zkoušky má podobu překladu krátkého textu z ruštiny do češtiny (text je volen s ohledem na probíraná témata) a slohové práce na jedno ze zadaných témat v rozsahu cca 150 - 200 slov. Témata budou zveřejněna bezprostředně před zahájením práce, budou však vycházet z probíraných okruhů. Při zpracování překladové části bude studentům k dispozici výkladový slovník, při vypracování slohové práce mohou používat také slovník překladový. Pro úspěšné splnění písemné části zkoušky musí student splnit každou část (tj. překladu ČJ-RJ/RJ-ČJ a slohové práce) alespoň s výsledkem 70 %. Slohová práce bude hodnocena jak z hlediska jazykového, tak i slohového (s ohledem na schopnost studenta vyjádřit myšlenku, použité jazykové prostředky, prostředky textové návaznosti, logičnost, apod.) Ústní část zkoušky bude probíhat formou diskuse na zadané téma. Ta budou vycházet z následujících tří okruhů: 1. Rodina, 2. Povolání, 3. Odívání. Ke splnění ústní i písemné části zkoušky má student 3 možnosti (tj. vždy jednu řádnou a dvě opravné). Pokud student nesplní písemnou část ani na třetí pokus, nemůže postoupit k ústní části zkoušky. Ústní část zkoušky má také možnost plnit třikrát, opakuje se pouze ústní část (tj. pokud neuspěje u ústní části, nemusí před dalším termínem znovu opakovat písemnou). Požadavky ke zkoušce - Jazyková cvičení a reálie II - Antonín Hlaváček Písemná část zkoušky má podobu lexikálně-gramatického testu a slohové práce na jedno ze zadaných témat v rozsahu cca 150 - 200 slov. Témata budou vycházet z probíraných okruhů. Při vypracování slohové práce mohou studenti používat překladový slovník. Pro úspěšné splnění písemné části zkoušky musí student splnit každou část alespoň s výsledkem 70 %. Slohová práce bude hodnocena jak z hlediska jazykového, tak i stylistického. Ústní část zkoušky bude probíhat formou diskuse na zadané téma. Ta budou vycházet z následujících tří okruhů: 1. Rodina, 2. Povolání, 3. Odívání. Ke splnění ústní i písemné části zkoušky má student 3 možnosti (tj. vždy jednu řádnou a dvě opravné). Pokud student nesplní písemnou část ani na třetí pokus, nemůže postoupit k ústní části zkoušky. Ústní část zkoušky má také možnost plnit třikrát, opakuje se pouze ústní část (tj. pokud neuspěje u ústní části, nemusí před dalším termínem znovu opakovat písemnou). Poslední úprava: HAVEL9AP (02.01.2015)
|
|
||
Komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání spočívající ve všestranném osvojování jazykových prostředků (zvukové a grafické stránky, slovní zásoby a mluvnice) a všech řečových dovedností (poslechu, čtení, ústního a písemného projevu). Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
|
|
||
Požadavky na ukončení předmětu - Jakub Konečný: Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je složena z písemné a ústní části, přičemž splnění písemné části je podmínkou pro plnění ústní části zkoušky. Ke zkoušce se mohou přihlásit pouze studenti, kteří:
*) Tato podmínka neplatí v případě studentů, kteří jsou v daném semestru v zahraničí či se z jiných prokazatelných důvodů nemohou účastnit seminářů. V takovém případě je nahrazena jinými požadavky na základě individuální dohody mezi studentem a vyučujícím (zkoušejícím). Požadavky na ukončení předmětu - PaedDr. Antonín Hlaváček Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je složena z písemné a ústní části, přičemž splnění písemné části je podmínkou pro plnění ústní části zkoušky. Ke zkoušce se mohou přihlásit pouze studenti, kteří:
*) Tato podmínka neplatí v případě studentů, kteří jsou v daném semestru v zahraničí či se z jiných prokazatelných důvodů nemohou účastnit seminářů. V takovém případě je nahrazena jinými požadavky na základě individuální dohody mezi studentem a vyučujícím (zkoušejícím). Poslední úprava: HAVEL9AP (02.01.2015)
|