Stručná anotace předmětu:
Obsah kurzu: Komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání spočívající ve
všestranném osvojování jazykových prostředků (zvukové a grafické stránky, slovní zásoby a mluvnice) a všech řečových
dovedností (poslechu, čtení, ústního a písemného projevu). Jazyková cvičení prostupují celým studiem a obsahově
postupně navazují na všechny ostatní disciplíny. Rozvíjení faktických znalostí z ruských reálií, rozšíření zeměvědných
informací o životě v Rusku (případně včetně srovnávacího plánu česko-ruského). Jazyková cvičení mají významné
postavení i při rozvíjení profesionálních pedagogických dovedností (budoucích učitelů ruského jazyka).
1. ročník - vyrovnání a rozšíření znalostí ruštiny ze střední školy. Upevnění znalostí ruského tvarosloví, zvládnutí
dané slovní zásoby. Komplexní rozvíjení receptivních a produktivních řečových dovedností, zejména čtení a poslechu s
porozuměním a dialogické formy ústního vyjadřování. Průběžná četba denního tisku v ruštině.
Témata pro ústní a písemný výcvik:
I. semestr
Řečová etiketa (formy pozdravů, seznámení, rozloučení, oslovení, pozvání,
vyjádření prosby, rady, souhlasu a nesouhlasu, údivu, ústní a písemná forma vyjádření omylu, blahopřání a
soustrasti, poděkování). Životopis. Citový a intelektuální život, charakter a zevnějšek člověka.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Comprehensive preparation of Russian studies undergraduates for their teacher profession and/or for a corresponding
specialized profession from the point of view of their mastering practical Russian language. Apart from the complex language
training there is also emphasis on knowledge of Russian cultural, economic and social background.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Cíl předmětu -
Cíl kurzu: Všestranně připravit posluchače rusistiky po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání nebo pro práci odbornou. Kromě všestranné jazykové přípravy zároveň rozvíjet i faktické znalosti z reálií Ruska, jeho kulturní, hospodářské a sociální oblasti.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Comprehensive preparation of Russian studies undergraduates for their teacher profession and/or for a corresponding specialized profession from the point of view of their mastering practical Russian language. Apart from the complex language training there is also emphasis on knowledge of Russian cultural, economic and social background.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Literatura
ŽOFKOVÁ, H.; HŘĺBKOVÁ, R.; PECHTĚREV, A. Česko-ruská konverzace. Praha: Leda, 2003. (pro studenty) SKÁCEL, J.; MRHAČOVÁ, E.; RIES, L. Praktická cvičení z ruského jazyka. I. díl, část A. Praha: MON, 1986. (pro studenty) AKIŠINA, A. A.; FORMANOVSKAJA, N. J. Russkij rečevoj etiket. Moskva, 1975.
Literatura zaslaná vyučujícím elektronicky.
Ruský denní tisk, aktuální materiály stahovat z internetu. Odborné časopisy Russkij jazyk za rubežom, Inostrannyje jazyki v škole www.gramota.ru <http://www.gramota.ru/> www.rambler.ru <http://www.rambler.ru/>
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (01.09.2015)
Sylabus -
Komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání spočívající ve všestranném osvojování jazykových prostředků (zvukové a grafické stránky, slovní zásoby a mluvnice) a všech řečových dovedností (poslechu, čtení, ústního a písemného projevu). Jazyková cvičení prostupují celým studiem a obsahově postupně navazují na všechny ostatní disciplíny. Rozvíjení faktických znalostí z ruských reálií, rozšíření zeměvědných informací o životě v Rusku (případně včetně srovnávacího plánu česko-ruského). Jazyková cvičení mají významné postavení i při rozvíjení profesionálních pedagogických dovedností (budoucích učitelů ruského jazyka). 1. ročník - vyrovnání a rozšíření znalostí ruštiny ze střední školy. Upevnění znalostí ruského tvarosloví, zvládnutí dané slovní zásoby. Komplexní rozvíjení receptivních a produktivních řečových dovedností, zejména čtení a poslechu s porozuměním a dialogické formy ústního vyjadřování. Průběžná četba denního tisku v ruštině. Témata pro ústní a písemný výcvik: I. semestr Řečová etiketa (formy pozdravů, seznámení, rozloučení, oslovení, pozvání, vyjádření prosby, rady, souhlasu a nesouhlasu, údivu, ústní a písemná forma vyjádření omylu, blahopřání a soustrasti, poděkování). Životopis. Citový a intelektuální život, charakter a zevnějšek člověka.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Comprehensive preparation for teacher profession from the respect of mastering practical language, which includes language means (phonetic and graphical aspects, vocabulary and grammar) and all language skills (listening, reading, speaking and writing). Practical language studies is a subject that undergraduates attend throughout their whole Russian language studies and is closely related to all the other subjects. The development of knowledge of Russia, its geography, life and institutions (possible Czech-Russian comparison). Practical language studies course has an important role in developing professional pedagogical skills (of future Russian language teachers).
1st year - The compensation and extention of secondary school Russian language skills. Mastering lexical-conversational topics (speech etiquette, CV, emotional and intelectual life of a person, character and appearance, occupation, clothing, health, family). Complex development of receptive and productive language skills, mainly reading and listening comprehension and dialogue forms of oral expression. Mastering of Russian pronunciation and orthography. Reading of daily press in Russian.
Topics for oral and written practice:
1st semester
Speech etiquette (types of introductions, aquaintance, saying good-bye, expressing invitation, request, advice, agreement and disagreement, suprise, oral and written form of expressing misunderstanding, congratulation and condolence, gratitude). Curriculum Vitae. Emotional and intellectual life, features of character and description of a person's appearance.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast v semináři (75 %), včasné plnění zadaných úkolů, úspěšné splnění 2 průběžných a 1 závěrečného testu (minimálně 70 %). U každého testu je možný 1 opravný termín. Tematický rozsah viz sylabus.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2016)