Předmět seznamuje studenty s fonetickým a fonologickým systémem současného ruského jazyka na segmentální (fonematické) i suprasegmentální (prozodické) úrovni, se základními zákonitostmi grafiky a ortografie a jejich vztahu k fonetickému systému současné ruštiny, poukazuje na vztah fonetiky a fonologie k ostatním jazykovědným disciplínám.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (30.07.2015)
The course provides systematic outline of the basic perspectives of contemporary Russian phonetics from the linguistic point
of view with several digressions to psycholinguistic perspective. Students master the phonetic system of contemporary
Russian in Czech-Russian comparison theoretically as well as in practice. They learn about basic rules of writing and
orthography and their realtion to contemporary Russian phonetic system.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty s fonetickým a fonologickým systémem současného ruského jazyka na teoretické úrovni v porovnání s českým a zajistit upevnění a případnou korekci sluchových a artikulačních návyků studentů v ruském jazyce. Předmět seznamuje studenty také se základními zákonitostmi grafiky a ortografie a jejich vztahu k fonetickému systému současné ruštiny, poukazuje na vztah fonetiky a fonologie k ostatním jazykovědným disciplínám.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (30.07.2015)
The course provides systematic outline of the basic perspectives of contemporary Russian phonetics from the linguistic point of view with several digressions to psycholinguistic perspective.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Literatura
AKIŠINA, A. A., BARANOVSKAJA, S. A. Russkaja fonetika na fone obščej. Moskva : Knižnyj dom "LIBROKOM", 2011. AVANESOV, R. I. Russkoje literaturnoje proiznošenije. Moskva : Prosveščenije, 1972. BARCHUDAROVA, E. L. Russkij konsonantizm. Moskva : Izd-vo Moskovskogo universiteta, 1999. BRYZGUNOVA, E. A. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva : Russkij jazyk, 1977. KONEČNÝ, J. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická faklulta, 2015. KŇAZEV, S. V., POŽARICKAJA, S. K. Sovremennyj russkij literaturnyj jazyk. Fonetika. Grafika. Orfoegrafija. Orfoepija. Moskva : Gaudeamus, 2012. LJUBIMOVA, N. A. Lingvističeskije osnovy obučenija artikuljacii russkich zvukov. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2011. OLIVERIUS, Z. F. Fonetika russkogo jazyka. Praha : SPN, 1978. ODINCOVA, I. V. Zvuki. Ritmika. Intonacija. Moskva : Flinta, 2008. PANOV, M. V. Sovremennyj russkij jazyk. Fonetika. Moskva : Aljans, 2013. ŠUTOVA, M. N. Posobije po obučeniju russkomu udareniju. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2013. VYČICHLOVÁ, E., NAVRÁTIL, A. Korektivní kurz ruské výslovnosti. Plzeň : ZČU v Plzni, 2007. http://fonetica.philol.msu.ru/index1.htm
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (30.07.2015)
Požadavky ke zkoušce
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny uvedené podmínky.
Zkouška se skládá ze dvou částí - písemné a ústní, přičemž:
písemná část zkoušky zkoumá znalost základních pojmů, termínů a faktů z oblasti fonetiky a fonologie, schopnost provést fonetickou transkripci, pro splnění je třeba získat nejméně 70 %,
ústní část zkoušky je zaměřena na zjištění znalosti problematiky tematických okruhů předmětu, přičemž důraz je kladen na schopnost studenta poukázat na souvislosti a vzájemné vztahy, důležitá je též schopnost porovat jevy ruského jazyka s českým; součástí ústní zkoušky bude také diskuse o sebereflexi a sebehodnocení na základě vypracovaného portfolia.
Obě části zkoušky probíhají v ruském jazyce a součástí celkového hodnocení je také úroveň jazykového projevu!
Zkouška má 3 pokusy - 1 řádný, dva opravné (pouze v případě, když student zkoušku neudělá na 1. pokus). V případě, že student úspěšně splní písemnou část zkoušky, ale nesplní ústní část, bude platný pokus hodnocen známkou 4, ale nemusí již opakovat obě části - bude opakovat pouze ústní. V případě, že student nesplní písemnou část zkoušky, bude platný pokus hodnocen známkou 4 a student nemůže pokračovat k ústní části.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.08.2016)
Sylabus -
V rámci kurzu se studenti seznámí s následujícími tématy:
Fonetika a fonologie Foném jako základní jednotka. Fonologické koncepce Artikulační báze a artikulační ústrojí Prostředky zvukové stránky současného ruského jazyka Vokalický systém současného ruského jazyka v porovnání s českým Konsonantní systém současného ruského jazyka v porovnání s českým Slabika. Takt Rytmus ruského jazyka v porovnání s českým Fonetická a fonologická transkripce Prozodické prostředky současného ruského jazyka Melodie ruského jazyka v porovnání s českým. Základní melodická schémata Intonační konstrukce. Intonéma. Systém intonačních konstrukcí podle E. A. Bryzgunové Charakteristika základních IK, jejich sémantická a modální platnost Fonologické vlastnosti a opozice jednotlivých intonačních konstrukcí Fonetická syntagmatika a fonetická paradigmatika Systém fonetických a fonologických opozic Základní fonetické procesy - akomodace, asimilace. Základní fonetické procesy - palatalizace, diereze, neutralizace Ortoepická norma současného spisovného ruského jazyka Spisovná výslovnost a dialekty - stylistika fonetiky Fonetický princip ruského pravopisu Fonetická analýza textu
Vybraná témata budou zadána formou samostudia.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (30.07.2015)
Communication (stages of the process of communication, expression and content). The present state of phone, phoneme and alphabetic character. The aspects of the study of phonetic system: articulatory and acoustic phonetics. Phonology. Suprasegmental elements: dynamics, rhythm, melody. The functions of stress. Reduction. The classification of phones (the place and technique of articulation, vocal cords engagement, soft and sound correlation) and vowels. Combinations of phones: accommodation, assimilation, dissimilation, diaeresis. Knowledge of intonational types of Russian sentence. Orthoepy. Transcription and transliteration.
Poslední úprava: ZOFKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Podmínky zakončení předmětu
Ke zkoušce bude připuštěn student, který:
byl přítomen nejméně na 75 % seminářů,
se aktivně účastnil seminářů,
splnil všechny průběžně zadávané domácí úkoly (všechny úkoly, způsob vypracování a termíny odevzdání jsou uváděny v platném kurzu v systému MOODLE),
odevzdal vypracovanou sebereflexi v rámci vytvořeného portfolia (informace budou studentům sděleny na prvním semináři, zadání se mohou lišit podle složení seminární skupiny),
vypracoval všechny dílčí testy s hodnocením nejméně 70 %, přičemž každý test má 1 řádný a 1 opravný termín (celkem tedy 2 termíny).
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.08.2016)