|
|
|
||
Kurz je vstupní branou do oborového studia pedagogiky. Seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Pozornost je věnována nejen základním kategoriím obecné pedagogiky, ale též vybraným otázkám učitelského a vychovatelského povolání, českému vzdělávacímu systému a jeho perspektivám v evropském kontextu. Důraz je položen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
|
|
||
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru. Studenti by měli pochopit obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
|
|
||
KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha: SLON, 2008. LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. PRůCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006. VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007. VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H, 2000. Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (27.07.2016)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích (min. 75 %), vypracování konspektu jedné zvolené publikace tematicky náležející do oblasti obecné pedagogiky. Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (04.07.2013)
|
|
||
1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací. 2. Pedagogika jako věda, pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd. 3. Základní pedagogická terminologie a její proměny. 4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky. 5. Výchova a vývoj člověka. 6. Výchova a společnost. 7. Pedagogičtí pracovníci. 8. Profese učitele. 9. Český vzdělávací systém v kontextu EU. 10. Aktuální otázky českého vzdělávání. 11. Pedagogický výzkum. Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
|